Zimowe oczyszczanie na terenie miasta Białegostoku w sezonie zimowym 2024/2025
Zimowe oczyszczanie ma na celu zmniejszenie lub ograniczenie zakłóceń ruchu drogowego wywołanych czynnikami atmosferycznymi, takimi jak śliskość zimowa oraz opady śniegu. Czynności te jednak nie zwalniają kierujących pojazdami oraz pieszych od odpowiedzialnego poruszania się po drogach i chodnikach w okresie zimy. Zimowe oczyszczanie ma na celu przede wszystkim łagodzenie skutków zimy, natomiast niemożliwe jest wyeliminowanie utrudnień związanych z okresem zimowym.
W celu sprawnego prowadzenia akcji zimowego oczyszczania ulic, chodników, przystanków komunikacji miejskiej, śmietniczek oraz zieleńców w pasach drogowych miasto zostało podzielone na 8 sektorów:
UWAGA - aby uzyskać szczegółowe informacje o danym sektorze, należy kliknąć lewym przyciskiem myszy na mapie
Za nadzór nad systemem zimowego utrzymania miasta odpowiada:
Adresy poczt internetowych: dgk@um.bialystok.pl, dsobocinski@um.bialystok.pl
Zimowe oczyszczanie miasta Białegostoku zostało podzielone na 18 umów, w tym na 3 zadania:
Przyjęte standardy utrzymania:
Standard I-III – Jezdnie na drogach objętych tym standardem powinny być odśnieżone, a śliskość zimowa zlikwidowana na całej szerokości. Podczas opadów śniegu prace polegające na płużeniu i cyklicznym posypywaniu środkami chemicznymi należy prowadzić na bieżąco ze szczególnym uwzględnieniem punktów newralgicznych, jak skrzyżowania dróg oraz podjazdy.
Standard IV – Jezdnie odśnieżane i/lub posypywane mieszanką piaskowo-solną lub chlorkiem sodu podczas trwania Akcji Interwencyjnej lub Czynnej. Jezdnia odśnieżona na całej szerokości z pozostawieniem obustronnie wałków śniegu przy krawężnikach i pozbawiona śliskości pośniegowej. Za zgodą Zamawiającego dopuszcza się stosowanie innych środków do likwidacji śliskości, w tym kruszywa drobnoziarnistego od 1 do 4 mm. Dopuszcza się zaleganie śniegu i błota pośniegowego.
Standard odśnieżania ulic osiedlowych – Jezdnie odśnieżane i/lub posypywane mieszanką piaskowo-solną lub piaskiem podczas trwania Akcji Interwencyjnej lub Czynnej. Jezdnia odśnieżona na całej szerokości z pozostawieniem obustronnie wałków śniegu przy krawężnikach i pozbawiona śliskości pośniegowej przez posypanie materiałem uszorstniającym przy użyciu mieszanki piaskowo-solnej lub piasku. Za zgodą Zamawiającego dopuszcza się stosowanie innych środków do likwidacji śliskości, w tym kruszywa drobnoziarnistego od 1 do 4 mm. Dopuszcza się okresowo podczas intensywnych opadów śniegu, zaleganie niewielkiej ilości śniegu i błota pośniegowego. Po ustaniu opadów niewielka ilość zajeżdżonego śniegu i błota pośniegowego może pozostawać na drodze do 8 godzin*. Po opadach dopuszcza się występowanie niewielkiej warstwy zajeżdżonego śniegu, nieutrudniającego ruchu. Gołoledź, lodowicę, szron i szadź na jezdniach należy zlikwidować w ciągu 6 godzin od momentu ogłoszenia akcji.
Po ustaniu opadów śniegu** luźny śnieg i błoto pośniegowe, a od stwierdzenia wystąpienia zjawiska - szron, gołoledź, szadź, lodowica, muszą zostać usunięte w określonym czasie wskazanym w poniższych tabelach w zależności od występujących warunków pogodowych:
* W sytuacjach uzasadnionych, Zamawiający ma prawo do wydłużenia czasu realizacji prac po ustaniu opadów.
** Czas ustania opadów określony zostanie na podstawie informacji uzyskanej z IMiGW.
Wyznaczone tereny do wywożenia śniegu przez mieszkańców:
1. Zaznaczona na mapie część działki o numerze geodezyjnym 1/49 w obrębie 22 Krywlany:
2. Zaznaczone na mapie działki o numerach geodezyjnych 1532/8 i 1532/11 w obrębie 18 - Pieczurki:
Podstawowe pojęcia i definicje:
Akcja Bierna (AB) polega na:
Akcja Czynna (AC) polega na wykonywaniu czynności związanych z utrzymaniem przejezdności ulic przez usunięcie śniegu i zwalczanie śliskości przy użyciu środków chemicznych zgodnie z przyjętymi standardami prowadzenia robót. W akcji uczestniczą co najmniej wszystkie pługo-posypywarki zadeklarowane przez Wykonawcę w umowie, tj. pojazdy przeznaczone do odśnieżania i posypywania ulic. Wszystkie pojazdy mają rozpocząć prowadzenie prac tj. płużenie z posypywaniem środkami chemicznymi na ulicach o standardach I-IV, w sektorze III, IV i V w przeciągu 1 godz., a w sektorze I, II i VI w przeciągu ciągu 1,5 godziny od ogłoszenia akcji. Wykonawca ma obowiązek doprowadzić nawierzchnię jezdni do należytego stanu w określonym czasie zgodnie z wymogami wskazanymi w tabelach powyżej.
Akcja Interwencyjna (AI) polega na jednokrotnym posypaniu środkami chemicznymi ulic na całej ich powierzchni w celu likwidacji śliskości lub w celu zapobieżenia możliwości ich występowania na podstawie ostrzeżeń IMGW. W zależności od stopnia zagrożenia i intensywności zjawiska atmosferycznego Wykonawca kieruje adekwatną do sytuacji ilość pługo-posypywarek, jednak co najmniej połowę minimalnej ilości pługo-posypywarek, pod warunkiem, że Wykonawca doprowadzi nawierzchnię jezdni w określonym czasie zgodnie z wymogami wskazanymi w tabelach powyżej.
Śnieg luźny - jest to nieusunięty lub pozostały na nawierzchni po przejściu pługów śnieg, który nie został zagęszczony pod wpływem ruchu kołowego.
Śnieg zajeżdżony - jest to nieusunięty lub pozostały na nawierzchni po przejściu pługów śnieg, który został zagęszczony, ale nie stał się zlodowaciały.
Nabój śnieżny - jest to nieusunięta zlodowaciała lub ubita warstwa śniegu o znacznej grubości (od kilku centymetrów), przymarznięta do nawierzchni jezdni.
Błoto pośniegowe - jest to topniejący śnieg pozostały na nawierzchni po przejściu pługów i posypaniu jej środkami chemicznymi.
Opad śnieżny – widoczne, stwierdzone meteorologicznie i obiektywnie spadające płatki śniegu o określonym natężeniu. Przejściowe rozproszone pojedyncze płatki śniegu nie będą stanowiły przyjętego kryterium opadu śnieżnego.
Śliskość zimowa – zjawisko występujące na drogach na skutek utworzenia się na nawierzchniach drogowych warstwy lodu, zlodowaciałego lub ubitego śniegu.
Gołoledź - jest to rodzaj śliskości zimowej powstałej w wyniku utworzenia się warstwy lodu o grubości do 1,0 mm na skutek opadu mgły roszącej, mżawki lub deszczu na nawierzchnię o ujemnej temperaturze. Gołoledź występuje przy ujemnej lub nieznacznie wyższej od 0°C temperaturze powietrza. Tak powstała warstwa lodu ma jednakową grubość na całej powierzchni jezdni. Gołoledź występuje wtedy, gdy zaistnieją równocześnie trzy następujące warunki:
Lodowica - jest to rodzaj śliskości zimowej powstałej w wyniku utworzenia się warstwy lodu o grubości do kilku centymetrów z zamarznięcia nieusuniętej z nawierzchni wody, pochodzącej ze stopnienia śniegu, lodu lub opadu deszczu. Lodowica występuje wtedy, gdy po odwilży lub opadzie deszczu nad powierzchnią jezdni temperatura powietrza obniżyła się poniżej 0° C. Im szybszy jest spadek temperatury, tym zjawisko lodowicy jest intensywniejsze. Tak powstała warstwa lodu ma zwykle różną grubość na całej powierzchni jezdni.
Śliskość pośniegowa - jest to rodzaj śliskości zimowej powstającej w wyniku zalegania na jezdni przymarzniętej do nawierzchni pozostałości nieusuniętego ubitego śniegu, pokrywającego ją całkowicie lub częściowo warstwą o grubości kilku milimetrów.
Szron - jest to osad lodu mający na ogół wygląd krystaliczny, przybierający kształt lasek, igiełek itp. Tworzy się w procesie bezpośredniej kondensacji pary wodnej z powietrza przy temperaturze poniżej 0°C.
Szadź - jest to osad atmosferyczny utworzony z ziarenek lodu rozdzielonych pęcherzykami powietrza, powstający z nagłego zamarzania przechłodzonych kropelek wody (mgły lub chmury), gdy temperatura wyziębionych powierzchni jest niższa lub nieznacznie wyższa od 0°C.
Ostatnia aktualizacja: 15.10.2024 r.