DOMINIKA GRZYBEK
Dotychczasowy dorobek artystyczny, m.in.:
- twórca marki Domi Grzybek,
- nauka w prestiżowej szkole CENTRAL SAINT MARTINES w Londynie (2012),
- stypendystka: rektora ASP w Łodzi, Prezydenta Miasta Łodzi,
- debiut kolekcją „I WANT TO MAKE YOU PRINCESS” (2009), która otrzymała wyróżnienie podczas międzynarodowego konkursu dla młodych projektantów OFF FASHION,
- laureatka: międzynarodowego konkursu OFF FASHION (2009,2010,2011), konkursu ZŁOTA NITKA (2011, 2012), I miejsce na festiwalu ART&FASHION FESTIVAL by Grażyna Kulczyk (2011), nagrody Grand Prix na konkursie CENTRAL EUROPEAN FASHION DAYS GOMBOLD UJRA! (Budapeszt 2014), I miejsce oraz wyróżnienie w formie stypendium w Duńskiej Szkole Dizajnu TEKO DESIGNE, wyróżnienie magazynu RYNEK MODY w konkursie OFF FASHION (2013), nagroda magazynu K MAG za najlepszą kolekcję OFF podczas FASHION PHILOSOPHY FASHION WEEK POLAND (2013),
- prezentacje kolekcji podczas: WARSAW FASHION WEEK (2010, 2011), festiwalu mody i dizajnu (Muzeum Sztuki, Bratysława 2011), OPEN’ER FESTIVAL (2011), autor-skiego pokazu zorganizowanego przez NOWĄ SIŁĘ KURATORSKĄ (Poznań 2011), festiwalu NEO FASHION JAMBORE (2011), prezentacja kolekcji w ambasadzie Polskiej w Niemczech (2013), FASHION CULTURE w Londynie (2014), FASHION CLASH MASTRICHT (Holandia 2013,2014),
- prezentacje projektów w prasie polskiej i zagranicznej, m.in.: VIVA! (UKRAINA), VANITY FAIR TEEN (UK), IN STYLE (WĘGRY), TRENDLAND (USA), SCHON! (NIEMCY), ELLE, GLAMOUR, IN STYLE, HERO, KMAG, VIVA MODA!, ART&BUSINESS,
- od 2010 r. współpraca z łódzką szkołą filmową, tworząc kostiumy i koncepty sceno-graficzne do filmów krótkometrażowych.
Program stypendium
Program obejmuje realizację autorskiego projektu składającego się z dwóch części: kolekcji minimum 10 sylwetek damskich oraz krótkiej formy filmowej promującej kolekcję. Projekt jest inspirowany przesłankami ludowymi z terenów wschodniej Polski. Szczególną uwagę stypendystki przykuły szeptuchy – kobiety znachorki. Stypendystce zależy na przełamaniu konwencji modernistycznym elementem opierającym się na jęz. esperanto i wykorzystaniu go w postaci haftów i nadruków. Ważną rolę w projekcie odegra rzemiosło, rękodzieło, ręcznie wykonywane hafty techniką tradycyjną oraz koronki. Zamierająca tradycja robienia ręcznie tkanin, koronek haftów zostanie skontrastowana z nowoczesnością formy. Projekt będzie prezentowany na ważnych wydarzeniach modowych.
Zakres projektu:
- odnalezienie osób i miejsc, w oparciu o które będzie rozbudowywany projekt (kobiety, które zajmują się ręcznym haftem i koronkarstwem; współpraca z tymi osobami; zapoznanie z technikami rękodzielniczymi; poznanie historii i jęz. esperanto),
- kompletowanie materiałów do wykonania projektu (m.in. tkaniny, wełna, dzianiny)
- zaprojektowanie modeli ubrań i stworzenie pełnej koncepcji filmu i sesji zdjęciowej,
- zamówienie stworzonej specjalnie na cel projektu tkaniny z autorskim nadrukiem,
- zaprojektowanie i wykonanie ręcznie tworzonych koronek ,
- wykonanie autorskich nadruków na tkaninie,
- stworzenie konstrukcji u specjalisty zajmującego się tworzeniem konstrukcji odzieżowych
- odszycie kolekcji ubrań (samodzielna praca, aby uzyskać efekt rękodzieła, jednak przy skomplikowanych technologicznie modelach wymagana będzie pomoc zakładów krawieckich),
- realizacja dodatków (buty, torebki, plecaki),
- realizacja krótkiego filmu oraz sesji zdjęciowej,
- realizacja katalogu (elektronicznego),
- prezentacja projektu podczas festiwali: PREMIER VISION PARIS, CENTRAL EUROPEAN FASHION DAYS BUDAPEST, Tydzień Mody w Pradze,
- zakończenie projektu prezentacja gotowego materiału filmowego oraz zdjęciowego.
Rezultaty – mierzalne:
- kolekcja damska – 10 pełnych sylwetek, (pełny asortyment: płaszcze, sukienki, spódnice, swetry, peleryny, koszule, buty, plecaki),
- dokumentacja projektu (fotograficzna sesja mody),
- prezentacja kolekcji podczas modowego eventu (Polska/Czechy/Węgry/Francja),
- papierowy katalog promujący projekt,
- fragmenty prozy stworzonej specjalnie na potrzeby projektu.
Rezultaty – niemierzalne:
- promocja tradycji dziewiarskiej i hafciarskiej z terenów wschodniej Polski,
- prezentacja rodzimej estetyki, łączenia tradycji wschodniej z pogaństwem terenów podlaskich,
- promocja kultury wschodniej na arenie krajowej i zagranicznej(Czechy, Francja, Węgry),
- promocja projektu w polskiej prasie (ELLE, Glamour, HARPERS BAZAR, IN STYLE, WYSOKIE OBCASY), portalach internetowych, społecznościowych.
O projekcie:
Stworzona kolekcja jest opowieścią stypendystki o jej „Hejmon” – czyli domu, bajkowym świecie, gdzie nowoczesność przeplata się z ciągle żywymi wierzeniami, legendami, szeptuchami. Stypendystka właściwym sobie językiem opowiada o swoim domu. Dzięki użytemu językowi projekt został uznany, zrozumiały i zaproszony do prezentacji m.in. podczas Mercedes-Benz Central European Fashion Days Budapest czy „FASHION LIVE!” w Bratysławie. Stypendystka została zaproszona do prezentacji kolekcji podczas najważniejszego europejskiego festiwalu mody offowej – Fashionclash Maastricht (Holandia).