• Panorama miasta Białystok, widok z lotu ptaka, z lewej strony znajduje się Pałac Branickich na środku Katedra Białostocka Kościół Farny

Promocja Miasta - archiwum

Logo Wschodzący Białystok

Na początku 2008 r. rozpoczęto prace nad stworzeniem długofalowej strategii promocji, słusznie zakładając, że taki fundamentalny dokument stanowić będzie logiczną ramę dla kolejnych zadań. Podjęto także szereg działań mających na celu wciągnięcie mieszkańców w proces tworzenia marki miejskiej.

Misję działań promocyjnych Miasta Białegostoku ujęto w następujący sposób: "Wschodzący Białystok jako korzystająca w pełni ze swojej wielokulturowej tradycji brama między Wschodem i Zachodem, centrum transferu ludzi, usług, środków finansowych, idei i nowoczesnego know-how, płynących z Zachodu na Wschód, a jednocześnie miasto otwierające Europę na duchowość, inspiracje kulturowe i potencjał gospodarczy Wschodu."

Pozycjonowanie Białegostoku kładzie nacisk na „żywą wielokulturowość”, jest to bowiem jedyne tej wielkości miasto w Polsce, w którym mamy do czynienia z żywą, czyli aktualną i autentyczną mieszanką języków, kultur i religii.

W procesie tworzenia hasła promocyjnego i systemu identyfikacji wizualnej ważnym elementem był cykl konsultacji społecznych. Ważną rolę odegrało podchwycenie tematu przez media lokalne, które na bieżąco informowały mieszkańców o postępach w pracy nad strategią. A gdy przyszedł czas, by wybrać najtrafniejszą ideę przewodnią nowej marki, białostockie dzienniki przeprowadziły wśród swoich czytelników sondę, w której wzięło udział ponad 2 tysiące osób. Większość z ankietowanych postawiła na „Wschodzący Białystok”, co było zgodne z rekomendacją autorów strategii.

Białystok to bardzo ważne, o ile nie najważniejsze, miejsce na mapie wschodniej części kraju. Stąd pomysł, by odważnie nawiązać do tego usytuowania i uczynić z niego ważny atut komunikacyjny. Dlatego główna koncepcja promocyjna Białegostoku mieści się w słowie „Wschodzący”.

Jednym działań zalecanych do wdrożenia przez strategię było opracowanie systemu identyfikacji wizualnej miasta. Kształt znaku graficznego, będącego najważniejszą częścią nowego systemu, odpowiada dynamicznemu i aspiracyjnemu charakterowi marki „Wschodzący Białystok”, a żółto-czerwona kolorystyka nawiązuje do barw od stuleci przypisanych stolicy Podlasia.

Kolejnym etapem była kampania wewnętrzna. Jej „twarzami” zostali białostoczanie, którzy kochają swoje miasto, a swoimi działaniami przyczyniają się do jego rozwoju. Nie wielkie gwiazdy, pochodzący z Białegostoku celebryci, zazwyczaj mieszkający już gdzie indziej, ale też nie „przeciętni Kowalscy”, lecz ludzie znani w swoich środowiskach, dla których sam udział w kampanii był swego rodzaju potwierdzeniem, że to, czym się zajmują, ma sens.

Kontynuując te działania Miasto Białystok ruszyło z pierwszą w swojej historii kampanią zewnętrzną. W 10 największych miastach Polski pojawiły się billboardy, citylighty a w telewizji i radiu spoty reklamujące nasze Miasto. Hasłem kampanii było również „Wschodzący Białystok”, a jej głównym celem pokazanie nowego Białegostoku - miejsca łamiącego stereotyp Polski B, miejsca z bogatą ofertą dla inwestora, turysty i potencjalnego mieszkańca. Zmiana na Wschodzie kraju z centrum w Białymstoku. Miasto otworzyło nowy rozdział w swojej historii. Progres regionu i idące za tym możliwości dla turystyki i inwestycji.
Kapitał ludzki, młodzi, wykształceni ludzie z energią do pracy, z pasją, z głową otwartą i pełną pomysłów - dobra lokalizacja dla nowych technologii, rozwiązań, inwestycji. Nowa Polska.

Strategia promocji i komunikacji marketingowej proinwestycyjnej, turystycznej i wewnetrznej Miasta Bialegostoku z roku 2009

rozmiar: 5.06 MB PDF pobierz

Marka

Markowe produkty turystyczne w Białymstoku:

Białystok wielu kultur

Do góry