Usuwanie przeszkód lotnicznych
Konieczność usunięcia przeszkód lotniczych wynika z wydanych decyzji:
- Urzędu Lotnictwa Cywilnego (2016 r.) – o zgodzie na przebudowę lotniska Krywlany,
- Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (2016 r.) – o środowiskowych uwarunkowaniach dla przebudowy lotniska,
- Wojewody Podlaskiego (2017 r.) – o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego,
- Urzędu Lotnictwa Cywilnego (2018 r.) – o wprowadzeniu zmian danych rejestrowych lotniska obejmujących nowobudowaną infrastrukturę lotniskową wraz z określeniem nowych przeszkód lotniczych w otoczeniu lotniska.
Usunięcie przeszkód lotniczych jest konieczne przede wszystkim ze względu na zmienione w kwietniu 2019 r. Prawo Lotnicze:
- Od 1 kwietnia 2019 r. taką decyzję wydaje starosta właściwy dla nieruchomości, na której znajdują się przeszkody – dla Lotniska Krywlany jest to Prezydent Miasta Białegostoku wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej należące do powiatu.
- Wcześniej taką decyzję wydawał Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Zgodnie z przepisami przeszkody lotnicze zagrażające bezpiecznemu korzystaniu z istniejącego lotniska muszą zostać usunięte. Blokowanie tego procesu kolejnymi odwołaniami jedynie go wydłuża, a efekt – zgodnie z prawem lotniczym – może być tylko jeden.
Decyzja o usunięciu przeszkód lotniczych, wydana przez Urząd Miejski w Białymstoku, wynika wprost z decyzji Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Ten centralny urząd wskazał część Lasu Solnickiego w okolicy lotniska Krywlany jako przeszkodę lotniczą. Do 31 marca 2019 r. to także ten urząd wydawał decyzje o usunięciu naturalnych przeszkód lotniczych. Od tego dnia obowiązuje zmienione prawo lotnicze, według którego to starosta właściwy dla nieruchomości stał się organem wydającym decyzje o usunięciu przeszkód lotniczych. W odniesieniu do lotniska Krywlany jest to Prezydent Miasta, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej należące do powiatu.
- W lutym 2019 r. rozpoczęło się postępowanie w ULC w sprawie usunięcia naturalnych przeszkód lotniczych stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego.
- W kwietniu 2019 r. – po zmianie prawa lotniczego – ULC przekazał do Departamentu Ochrony Środowiska w Urzędzie Miejskim w Białymstoku dokumentację do dalszego procedowania.
- 31 sierpnia 2020 r. Departament Ochrony Środowiska wydał decyzję zezwalającą na usunięcie przeszkód lotniczych. Precyzyjnie wskazał około 15 tys. drzew spośród ponad 40 tys.
- 15 października 2020 r. SKO uchyliło tę decyzję.
- 24 grudnia 2020 r. Urząd Miejski w Białymstoku wydał poprawioną decyzję.
- W lutym 2021 r. SKO podtrzymało decyzję Urzędu Miejskiego dotyczącą usunięcia przeszkód lotniczych.
Strony postępowania mogą tę decyzję zaskarżyć do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego a następnie do Naczelnego Sadu Administracyjnego.