• Panorama miasta Białystok, widok z lotu ptaka, z lewej strony znajduje się Pałac Branickich na środku Katedra Białostocka Kościół Farny

Białostocka Akademia Samorządowa

Logo programu regionalnego Narodowa Strategia Spójności

Przedmiot projektu obejmuje wzmocnienie potencjału pracowników i poprawę efektywności funkcjonowania Urzędu Miejskiego w Białymstoku. Projekt będzie realizowany przez Uniwersytet w Białymstoku (lidera projektu) w partnerstwie z Urzędem Miejskim w Białymstoku. Przedmiot projektu określono na podstawie badan i analiz wykonanych przez lidera i partnera.

Zgodnie z konstytucyjną zasadą decentralizacji władzy, istotna część zadań publ. przekazano samorządom. Szczególną pozycję ustrojową konstytucja przyznaje gminom, które realizują najszerszy katalog zadań, korzystając z domniemani kompetencji. Do ich zadań nalezą m.in. sprawy z zakresu: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska, gospodarki wodnej, odpadami, dróg gminnych, zaopatrzenia w energie i gaz, transportu zbiorowego, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, edukacji, kultury i bezpieczeństwa. Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego. Szczególnym uprawnieniem gmin jest ustalanie wysokości podatków i opłat lokalnych. Prawidłowa realizacje zadań powierzonych gminie zapewnić ma efektywny i sprawnie działający urząd, zatrudniający kompetentnych i wykwalifikowanych urzędników. Jednak takie czynniki, jak częste zmiany prawa, niejednolite orzecznictwo SKO, RIO i sadów administracyjnych, rozwój życia społeczno-gospodarczego czy przyjęcie unijnego porządku prawnego utrudniają wypełnianie zadań powierzonych urzędom. Rosną tez oczekiwania obywateli wobec organów publicznych. To wszystko powoduje konieczność ciągłego podnoszenia kwalifikacji osób odpowiedzialnych za realizacje zadań przyporządkowanych gminom oraz dostosowywania działań i usług do zmieniającej się sytuacji.

Wyzwania te dotyczą także UM w Białymstoku. Przeprowadzona w listopadzie 2008r. przez Niezależny Instytut Badawczy analiza obecnej kadencji Samorządu Miasta wykazała niezadowalającą ocenę kompetencji pracowników UM na tle działalności Samorządu Miasta. Dobrze i bardzo dobrze dwa lata kadencji Prezydenta Miasta oceniło aż 73% badanych.

Wskaźnik ten w odniesieniu do ogólnej oceny pracy UM był niższy i wynosił 60%. Słabiej natomiast mieszkańcy ocenili kompetencje pracowników UM oraz ich zaangażowanie w wykonywanie zadań – wskaźniki te były niższe niż połowa i wynosiły odpowiednio 46% i 39%. Na pewne nieprawidłowości w funkcjonowaniu Urzędu wskazywały tez skargi i wnioski składane przez mieszkańców Białegostoku. W 2007r. Prezydent rozpatrywał około 130 skarg, z czego za zasadne uznano ponad 17% (w ponad 1/3 zasadnych skarg stwierdzono uchybienia w wykonywaniu obowiązków przez urzędników).

Na potrzebę wsparcia w postaci specjalistycznych szkoleń, kursów i studiów podyplomowych wskazywali również sami urzędnicy, w badaniach ankietowych przeprowadzonych przez Uniwersytet w Białymstoku (UwB). Badania, którymi objęto około 40% osób zatrudnionych w UM w Białymstoku, pozwoliły określić obszary, na które powinno być ukierunkowane wsparcie w projekcie.

Na potrzeby projektu zbadana została struktura zatrudnienia w UM w Białymstoku, w podziale na płeć. Na 976 zatrudnionych osób, mężczyźni stanowią niewiele ponad 30%. Świadczy to o wysokim sfeminizowaniu urzędu i odzwierciedla ogólną tendencje występującą w administracji publicznej. Zjawisko to wynika przede wszystkim z charakteru pracy urzędniczej.

Na podstawie przeprowadzonych analiz określono cel główny oraz cele szczegółowe projektu.

Celem głównym jest wzmocnienie potencjału pracowników Urzędu Miejskiego w Białymstoku oraz wzrost efektywności funkcjonowania UM.

Celami szczegółowymi są:

  • poprawa jakości i usprawnienie procesu stanowienia aktów prawa miejscowego oraz aktów administracyjnych przez samorząd Białegostoku;
  • poprawa zdolności samorządu Białegostoku w zakresie opracowania, wdrażania i ewaluacji strategii rozwoju miasta;
  • poprawa efektywności funkcjonowania UM w Białymstoku poprzez podniesienie kwalifikacji jego pracowników;
  • podniesienie poziomu kultury etycznej pracowników UM w Białymstoku;
  • poprawa jakości usług świadczonych przez UM w Białymstoku;
  • zwiększenie przejrzystości funkcjonowania UM w Białymstoku.

Wartością dodana projektu będzie wzrost zaufania społecznego do instytucji samorządowych w Białymstoku. Ponadto realizacja projektu w partnerstwie: przez UwB (lidera) oraz UM (partnera) pozwoli na wzmocnienie współpracy pomiędzy sfera nauki i praktyki w obszarze administracji samorządowej, a w przyszłości pomoże dostosować działania
edukacyjno-szkoleniowe do kluczowych problemów związanych z funkcjonowaniem administracji samorządowej na Podlasiu.

Efekty te zostaną osiągnięte poprzez:

  • skierowanie do pracowników UM wsparcia w postaci specjalistycznych szkoleń z zakresu prawa, komunikacji społecznej, realizacji strategii rozwoju, specjalistycznych szkoleń informatycznych, studiów podyplomowych z zakresu prawa oraz kursów językowych,
  • opracowanie i wdrożenie kodeksu etycznego pracowników UM w Białymstoku,
  • wdrożenie systemu badania poziomu satysfakcji klientów z usług UM w Białymstoku,
  • opracowanie i wdrożenie nowego portalu BIP, poszerzonego o nowe dane nt. funkcjonowania UM w Białymstoku,
  • usprawnienie procedury aktualizowania w BIP opisu usług świadczonych przez UM w Białymstoku,
  • wdrożenie systemu monitorowania i ewaluacji strategii rozwoju miasta Białegostoku.

Działania w projekcie będą skierowane zarówno do kobiet, jak i mężczyzn, bez wprowadzania parytetów ze względu na płeć, głównym kryterium doboru grupy docelowej będzie zakres wykonywanych obowiązków i przydatność merytoryczna.

W projekcie szczególnym wsparciem objęto osoby w wieku 45+ (kobiety i mężczyzn), jako grupę najbardziej zagrożoną na rynku pracy. Projekt zakłada udział w szkoleniach, kursach i studiach co najmniej 20% osób w wieku 45+.

Projekt będzie realizowany zgodnie z prawem dotyczącym zamówień publicznych. Projekt realizuje cel pierwszy NSRO 2007-2013, gdyż zakłada poprawę efektywności funkcjonowania UM w Białymstoku, jego przejrzystości oraz wzrost jakości świadczonych przez urząd usług.

Projekt jest spójny z Wytyczną 1.3.4 – Zdolności administracyjne – Strategicznych Wytycznych Wspólnoty 2007-2013 oraz z celem 5 POKL, gdyż ma za zadanie zwiększenie potencjału administracji samorządowej w Białymstoku oraz poprawę jakości świadczonych przez nią usług o charakterze publicznym.

Projekt realizuje również cele szczegółowe POKL dla Priorytetu V Dobre rządzenie, ponieważ działania w projekcie ukierunkowane zostały na poprawę procesu stanowienia oraz jakości prawa miejscowego, jak również na podniesienie kompetencji pracowników UM w Białymstoku. Projekt jest zgodny z obowiązującym Planem Działania Priorytetu V na rok
2009 – Poddziałanie 5.2.1 oraz dokumentacja konkursowa, gdyż w projekcie przewidziano m.in.: podnoszenie jakości usług publicznych świadczonych przez UM, promowanie i wdrażanie mechanizmów wzmacniających przejrzystość urzędu oraz podnoszących poziom kultury etycznej jego kadr, szkolenia ogólne i specjalistyczne dla pracowników UM, wzmacnianie zdolności samorządu w Białymstoku w zakresie stanowienia aktów prawa miejscowego oraz aktów administracyjnych, jak również wzmocnienie zdolności UM w zakresie opracowania strategii miasta.

Projekt jest również zgodny z założeniami RPOWP 2007-2013 – osia priorytetowa I, gdyż działania wspierające UM przyczynią się do podniesienia konkurencyjności Białegostoku oraz założeniami e-administracji, gdyż projekt zakłada m.in. przeprowadzenie specjalistycznych szkoleń informatycznych, mających zapewnić pracownikom UM aktualną wiedzę nt. najnowszych programów i technologii oraz przewiduje poszerzenie i aktualizowanie BIP, zwiększając tym samym zakres danych dostępnych internetowo.

Szczegółowe informacje na stronie internetowej Białostockiej Akademii Samorządowej

Biuro Funduszy Europejskich

ul. Słonimska 1, pok. 902
15-950 Białystok
tel.: 85 869 6222
fax: 85 869 6976
b.fe@um.bialystok.pl

Do góry