Facebook icon
  • Panorama miasta Białystok, widok z lotu ptaka, z lewej strony znajduje się Pałac Branickich na środku Katedra Białostocka Kościół Farny

Jak załatwić sprawę w Departamencie Obsługi Mieszkańców?

Dodana: 24.08.2020 12:31

Kategorie: Aktualności Urząd

Przypominamy, że w wyniku epidemii koronawirusa zmianie uległa organizacja obsługi mieszkańców w Urzędzie Miejskim w Białymstoku. Podpowiadamy, jak i gdzie załatwić najważniejsze sprawy w Departamencie Obsługi Mieszkańców.

Departament Obsługi Mieszkańców przy ul. J. K. Branickiego 3/5 prowadzi obsługę osób wcześniej umówionych. W tym departamencie można załatwić sprawy dotyczące:

Wiele spraw z zakresu działalności Departamentu Obsługi Mieszkańców można zrealizować również elektronicznie, w dowolnym momencie dnia i nocy, przez siedem dni w tygodniu za pomocą:

  • profilu zaufanego ePUAP, który można założyć za pośrednictwem strony www.pz.gov.pl oraz poprzez bankowość elektroniczną,
  • dowodu osobistego z warstwą elektroniczną i czytnikiem lub aplikacji „eDO App” służącej do podpisywania dokumentów (www.edowod.gov.pl),
  • kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

To bezpieczne, szybkie i skuteczne rozwiązania.

Dowód osobisty:

Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć online. Dowód należy odebrać osobiście. Zachęcamy do skorzystania z elektronicznych usług:

Rejestracja pojazdów i prawo jazdy:

Osoby, które kupiły pojazd zarejestrowany w kraju, mają obecnie 180 dni na zgłoszenie jego nabycia. Samo zgłoszenie nabycia jest wystarczające, aby nie zapłacić kary. Można to zrobić online. Osoba, która sprzedała pojazd, również może zgłosić jego zbycie elektronicznie: Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę.

Sprawy dotyczące prawa jazdy, wydania dowodu rejestracyjnego, rejestracji i wyrejestrowania pojazdu można załatwić za pośrednictwem systemu Pojazd i Kierowca. Więcej informacji:

Zameldowanie i wymeldowanie:

Sprawy związane z meldunkiem na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące można załatwić elektronicznie:

Obsługa przedsiębiorców:

Online za pośrednictwem strony ceidg.gov.pl można załatwić sprawy: dotyczące rejestracji działalności gospodarczej, zmiany wpisu w CEIDG, zawieszenia, wznowienia i wykreślenia działalności gospodarczej. Więcej informacji: Biznes – portal informacyjny.

Jak umówić się na wizytę Departamencie Obsługi Mieszkańców?

  • przez internetowy system umawiania wizyt e-kolejka. Aby zarezerwować wizytę, wystarczy wybrać sprawę, a następnie zaznaczyć dzień i godzinę planowanej wizyty. Po wypełnieniu wszystkich pól i wybraniu przycisku „umów wizytę” wyświetli się potwierdzenie rezerwacji. (Osoby, które rezygnują z umówionej wizyty prosimy o jej anulowanie wybierając link otrzymany w emailu. System rezerwacji wizyt odnotowuje spóźnienie jako rezygnację z umówionej wizyty),
  • e-mail: dom@um.bialystok.pl,
  • telefonicznie: infolinia Urzędu Miejskiego w Białymstoku – 85 879 79 79 lub bezpośrednio (numery są dostępne w książce telefonicznej).

Prosimy osoby, które rezygnują z umówionej wizyty o jej anulowanie telefonicznie, emailem dom@um.bialystok.pl lub wybierając link otrzymany w emailu z systemu umawiania wizyt. Przed umówieniem spotkania zachęcamy do przeczytania opisu procedury, aby wiedzieć, jakie dokumenty i załączniki są wymagane dla załatwienia danej sprawy.

Zachęcamy do kontaktu z urzędem online, pocztą tradycyjną, a także telefonicznie. Przy wejściu do siedziby głównej urzędu przy ul. Słonimska 1 jest wystawiona urna podawcza, w której można zostawiać dokumenty (w kopercie wskazując nazwę departamentu/biura lub sprawy, której dotyczą).

Kontakt z urzędem jest także możliwy przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą UMwB. Więcej usług elektronicznych znajduje się na stronie www.gov.pl.  

W trakcie wizyty należy pamiętać o obowiązku:

  • zachowania dystansu społecznego co najmniej 1,5 m,
  • zakrywania ust i nosa,
  • dezynfekcji rąk.

Według obowiązujących regulacji w jednym pomieszczeniu może przebywać tylu interesantów, ile jest stanowisk obsługi. Nie dotyczy to sytuacji gdy:

  • obsługiwana osoba jest z dzieckiem/dziećmi do 13 roku życia,
  • osobie niepełnosprawnej jest niezbędna pomoc opiekuna,
  • osoba wymaga pomocy tłumacza w załatwieniu sprawy.

(oprac. Kamila Bogacewicz)

Do góry