Jak załatwić sprawy w Departamencie Obsługi Mieszkańców
Departament Obsługi Mieszkańców Urzędu Miejskiego w Białymstoku znajduje się przy ulicy J. K. Branickiego 3/5. Warto zapoznać się z informacjami, które pomogą białostoczanom załatwić swoje sprawy urzędowe.
W Departamencie Obsługi Mieszkańców można załatwić sprawy z zakresu:
- dowód osobisty
- rejestracja pojazdów
- prawa jazdy
- zameldowanie, wymeldowanie
- PESEL
- działalność gospodarcza
- zezwolenia na alkohol
- transport drogowy, TAXI
- Rejestr Danych Kontaktowych
- sprawy wojskowe
- sprawy wyborcze
Wiele spraw z zakresu działalności Departamentu Obsługi Mieszkańców można zrealizować również elektronicznie, w dowolnym momencie dnia i nocy, przez siedem dni w tygodniu za pomocą:
- profilu zaufanego ePUAP, który można założyć za pośrednictwem strony Załóż profil zaufany (usługa online) lub Załóż tymczasowy profil zaufany (usługa online) oraz poprzez bankowość elektroniczną,
- dowodu osobistego z warstwą elektroniczną i czytnikiem lub aplikacji „eDO App” służącej do podpisywania dokumentów (www.edowod.gov.pl),
- kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
To bezpieczne, szybkie i skuteczne rozwiązania.
Dowód osobisty.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć w dowolnej gminie. Dowód należy odebrać osobiście.
Zachęcamy do skorzystania z elektronicznych usług:
- Dowód osobisty – informacje
- Uzyskaj dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego
- Sprawdź, czy dowód osobisty jest gotowy
- Uzyskaj zaświadczenie o swoich danych przetwarzanych w Rejestrze Dowodów Osobistych
- Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód
- Zgłoś lub cofnij zawieszenie swojego e-dowodu
- Zgłoś lub cofnij zawieszenie e-dowodu dziecka lub innej osoby
- Sprawdź, czy dowód osobisty jest unieważniony lub zawieszony
- Zgłoś nieuprawnione wykorzystanie swoich danych osobowych (kradzież tożsamości) – unieważnij dowód
- Zgłoś nieuprawnione wykorzystanie danych osobowych dziecka lub innej osoby (kradzież tożsamości) - unieważnij dowód
- Sprawdź swoje dane w Rejestrze Dowodów Osobistych
- mTożsamość
Rejestracja pojazdów i prawo jazdy.
Sprawy dotyczące prawa jazdy, wydania dowodu rejestracyjnego, rejestracji i wyrejestrowania pojazdu można załatwić za pośrednictwem systemu Pojazd i Kierowca. Inne usługi:
- Prawo jazdy - informacje
- Sprawdź czy Twoje prawo jazdy jest gotowe do odbioru
- Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę
- Sprawdź historię pojazdu
- Sprawdź swój pojazd
- Sprawdź swoje punkty karne
- mPojazd
- Sprawdź uprawnienia kierowcy
Od 1 lipca 2021 r. termin na czynności związane z rejestracją pojazdu sprowadzonego z terytorium kraju Unii Europejskiej oraz ze zgłoszeniem nabycia/zbycia pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej został wydłużony do 60 dni.
Osoby, które kupiły pojazd zarejestrowany w kraju, mają 60 dni na zgłoszenie jego nabycia. Samo zgłoszenie nabycia jest wystarczające, aby nie zapłacić kary. Osoba, która sprzedała pojazd, również może zgłosić jego zbycie elektronicznie (jeżeli pojazd jest przedmiotem współwłasności zawiadomienie może złożyć każdy ze współwłaścicieli dołączając oświadczenie, że działa za zgodą większości współwłaścicieli). Można to zrobić online.
Zawiadomienie o zbyciu/nabyciu pojazdu należy złożyć w organie rejestrującym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania/siedzibę aktualnego właściciela.
Zameldowanie i wymeldowanie. Numer PESEL.
Sprawy związane z meldunkiem na pobyt stały lub czasowy można załatwić elektronicznie:
- Obowiązek meldunkowy – informacje
- Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące
- Wymelduj się z pobytu stałego
- Wymelduj się z pobytu czasowego
- Zgłoś wyjazd za granicę
- Zgłoś powrót z zagranicy
- Pobierz dokument o zameldowaniu
- PESEL – informacje ogólne
- Sprawdź swoje dane w rejestrze PESEL
Obsługa przedsiębiorców.
Online za pośrednictwem strony www.biznes.gov.pl można załatwić sprawy: dotyczące rejestracji działalności gospodarczej, zmiany wpisu w CEIDG, zawieszenia, wznowienia i wykreślenia działalności gospodarczej. Więcej informacji: Biznes – portal informacyjny.
Internetowy system umawiania wizyt e-kolejka.
Aby uniknąć niedogodności i nie czekać w kolejce, warto wcześniej umówić wizytę e-kolejka w Urzędzie. Pozwoli to ograniczyć niepotrzebny kontakt z innymi ludźmi i umożliwi szybkie załatwienie sprawy.
Internetowy system umawiania wizyt e-kolejka. Aby zarezerwować wizytę, wystarczy wybrać sprawę, a następnie zaznaczyć dzień i godzinę planowanej wizyty. Po wypełnieniu wszystkich pól i wybraniu przycisku „umów wizytę” wyświetli się potwierdzenie rezerwacji. Bilet należy odebrać w biletomacie 10 minut przed umówioną godziną wizyty. System rezerwacji wizyt odnotowuje spóźnienie jako rezygnację z umówionej wizyty, Prosimy osoby, które rezygnują z umówionej wizyty o jej anulowanie telefonicznie, e-mailem dom@um.bialystok.pl lub wybierając link otrzymany w e-mailu z systemu umawiania wizyt. Przed umówieniem spotkania zachęcamy do przeczytania opisu procedury (linki na górze strony), aby wiedzieć, jakie dokumenty i załączniki są wymagane dla załatwienia danej sprawy.
Wnoszenie opłat.
KASA w budynku przy ul. J. K. Branickiego 3/5 pokój 7 parter czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-15.00 (przerwa techniczna 11.00-12.00). Płatność gotówką lub kartą.
Jest też możliwość wnoszenia opłat kartą płatniczą bezpośrednio na stanowiskach obsługi interesantów.
Lista wszystkich usług elektronicznych www.gov.pl
Wyślij pismo ogólne (usługa online).
Godziny pracy Urzędu Miejskiego w Białymstoku.
poniedziałek 8.00 – 17.00
wtorek, środa, czwartek, piątek 7:30 - 15:30
Pracujące soboty Departamentu Obsługi Mieszkańców i Urzędu Stanu Cywilnego
w 2022 r. w godzinach 8:00 – 14:00:
15 stycznia |
2 lipca |
5 lutego |
6 sierpnia |
5 marca |
3 września |
2 kwietnia |
1 października |
7 maja |
5 listopada |
4 czerwca |
3 grudnia |
W trakcie wizyty pamiętaj o obowiązku:
- zachowania dystansu społecznego,
- zasłaniania ust i nosa za pomocą maseczki,
- dezynfekcji rąk.