Jak załatwić sprawy w Departamencie Obsługi Mieszkańców
Departament Obsługi Mieszkańców Urzędu Miejskiego w Białymstoku znajduje się przy ulicy J. K. Branickiego 3/5. Warto zapoznać się z informacjami, które pomogą mieszkańcom załatwić swoje sprawy urzędowe.
W Departamencie Obsługi Mieszkańców można załatwić następujące sprawy:
- dowód osobisty
- rejestracja pojazdów
- prawo jazdy
- zameldowanie, wymeldowanie
- PESEL - nadanie (nie dotyczy uchodźców z Ukrainy)
- PESEL dla uchodźców z Ukrainy
- Zastrzeżenie numeru PESEL lub cofnięcie zastrzeżenia
- CEIDG
- zezwolenia na alkohol
- transport drogowy, TAXI
- Rejestr Danych Kontaktowych
- sprawy wyborcze
Wiele spraw z zakresu działalności Departamentu Obsługi Mieszkańców można zrealizować również elektronicznie, w dowolnym momencie dnia i nocy, przez siedem dni w tygodniu za pomocą:
- profilu zaufanego ePUAP, który można założyć za pośrednictwem strony Załóż profil zaufany (usługa online) oraz poprzez bankowość elektroniczną. Podpisz dokument elektronicznie - wykorzystaj podpis zaufany,
- dowodu osobistego z warstwą elektroniczną i czytnikiem lub aplikacji „eDO App” służącej do podpisywania dokumentów https://www.gov.pl/web/e-dowod
- kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
To bezpieczne, szybkie i skuteczne rozwiązania.
Katalog wszystkich usług elektronicznych.
Wyślij pismo ogólne (usługa online).
Dowód osobisty:
Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć w dowolnej gminie. Dowód należy odebrać osobiście.
Zachęcamy do skorzystania z elektronicznych usług:
- Dowód osobisty – informacje
- Uzyskaj dowód osobisty
- Uzyskaj dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego
- Sprawdź, czy dowód osobisty jest gotowy
- mObywatel
- Uzyskaj zaświadczenie o swoich danych przetwarzanych w Rejestrze Dowodów Osobistych
- Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód
- Zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego dziecka lub innej osoby - unieważnij dowód
- Zgłoś lub cofnij zawieszenie swojego e-dowodu
- Zgłoś lub cofnij zawieszenie e-dowodu dziecka lub innej osoby
- Zgłoś nieuprawnione wykorzystanie swoich danych osobowych (kradzież tożsamości) – unieważnij dowód
- Zgłoś nieuprawnione wykorzystanie danych osobowych dziecka lub innej osoby (kradzież tożsamości) - unieważnij dowód
- Sprawdź, czy dowód osobisty jest unieważniony lub zawieszony
- Pobierz informację o odbiorcach danych z rejestru PESEL i Rejestru Dowodów Osobistych
- Sprawdź swoje dane w Rejestrze Dowodów Osobistych
Rejestracja pojazdów. Prawo jazdy:
Sprawy dotyczące prawa jazdy, wydania dowodu rejestracyjnego, rejestracji i wyrejestrowania pojazdu można załatwić za pośrednictwem systemu Pojazd i Kierowca.
Uwaga, zmiany w przepisach. Od dnia 1 stycznia 2024 r. obowiązują nowe przepisy w zakresie rejestracji pojazdów. Właściciele pojazdów nie zgłaszają już nabycia pojazdu, ale ich obowiązkiem jest złożenie wniosku o rejestrację pojazdu. O szczegółach piszemy na www.bialystok.pl
Inne usługi:
- Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę
- Zarejestruj pojazd za pośrednictwem salonu sprzedaży
- Sprawdź status dowodu rejestracyjnego
- mPojazd
- Sprawdź historię pojazdu
- Sprawdź swój pojazd
- Sprawdź swoje punkty karne
- Prawo jazdy - informacje
- Sprawdź czy Twoje prawo jazdy jest gotowe do odbioru
- Sprawdź uprawnienia kierowcy
- mPrawo jazdy
- Wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców
- Zmiana danych w rejestrze przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców
- Zmiana danych wpisanych do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów
Zameldowanie i wymeldowanie. PESEL. Rejestr Danych Kontaktowych:
Sprawy związane z meldunkiem na pobyt stały lub czasowy można załatwić elektronicznie.
- Obowiązek meldunkowy – informacje
- Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące
- Wymelduj się z pobytu stałego
- Wymelduj się z pobytu czasowego
- Zgłoś wyjazd za granicę
- Zgłoś powrót z zagranicy
- Pobierz dokument o zameldowaniu
- Sprawdź dane swoje lub swojego dziecka w rejestrze PESEL i pobierz zaświadczenie
- Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK)
- Potwierdź swoje dane kontaktowe w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK)
- PESEL – informacje ogólne
- Zastrzeż swój numer PESEL lub cofnij zastrzeżenie
- Zastrzeż lub cofnij zastrzeżenie numeru PESEL podopiecznego lub innej osoby
- Uzyskaj zaświadczenie o swoich danych z rejestru zastrzeżeń numerów PESEL
- Uzyskaj numer PESEL oraz profil zaufany – usługa dla obywateli Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
- Отримай номер PESEL та довірений профіль - послуга для громадян України у зв'язку зі збройним конфліктом на території цієї країни
- Uzyskaj dane innej osoby z rejestru PESEL
- Pobierz informację o odbiorcach danych z rejestru PESEL i Rejestru Dowodów Osobistych
Obsługa przedsiębiorców:
Online za pośrednictwem strony www.biznes.gov.pl można załatwić sprawy: dotyczące rejestracji działalności gospodarczej, zmiany wpisu w CEIDG, zawieszenia, wznowienia i wykreślenia działalności gospodarczej.
Inne usługi:
- Katalog usług elektronicznych dla firm
- Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
- Wyrejestruj firmę z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
- Zmień dane firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
- Chcesz zostać taksówkarzem? Musisz uzyskać licencję
- Zmień licencję na Taksówkę
- Zaświadczenie na przewozy drogowe na potrzeby własne w krajowym transporcie drogowym osób lub rzeczy
- Zmiana zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne w krajowym transporcie drogowym osób lub rzeczy
- Oświadczenie o rocznej wartości sprzedanego alkoholu
- Zezwolenie na detaliczną sprzedaż alkoholu
- Jednorazowe zezwolenie na sprzedaż alkoholu
- Zezwolenie na sprzedaż alkoholu podczas imprez zamkniętych
- Zezwolenie na wyprzedaż detaliczną zapasów napojów alkoholowych
Wnoszenie opłat:
KASA w budynku przy ul. J. K. Branickiego 3/5 pokój 7 parter czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-15.00 (przerwa techniczna 11.00-12.00). Płatność gotówką lub kartą.
Jest też możliwość wnoszenia opłat kartą płatniczą bezpośrednio na stanowiskach obsługi interesantów.
Internetowy system umawiania wizyt e-kolejka:
Aby uniknąć niedogodności i nie czekać w kolejce, warto wcześniej umówić wizytę w Urzędzie e-kolejka. Pozwoli to ograniczyć niepotrzebny kontakt z innymi ludźmi i umożliwi szybkie załatwienie sprawy.
Aby zarezerwować wizytę, wystarczy wybrać sprawę, a następnie zaznaczyć dzień i godzinę planowanej wizyty. Po wypełnieniu wszystkich pól i wybraniu przycisku „umów wizytę” wyświetli się potwierdzenie rezerwacji. Bilet należy odebrać w biletomacie 10 minut przed umówioną godziną wizyty. System rezerwacji wizyt odnotowuje spóźnienie jako rezygnację z umówionej wizyty, Prosimy osoby, które rezygnują z umówionej wizyty o jej anulowanie telefonicznie, e-mailem dom@um.bialystok.pl lub wybierając link otrzymany w e-mailu z systemu umawiania wizyt. Przed umówieniem spotkania zachęcamy do przeczytania opisu procedury (linki na górze strony), aby wiedzieć, jakie dokumenty i załączniki są wymagane dla załatwienia danej sprawy.
Godziny pracy Departamentu Obsługi Mieszkańców:
- poniedziałek 8.00 – 17.00
- wtorek, środa, czwartek, piątek 7:30 - 15:30
INFOLINIA tel. 85 879 79 79.