Intermodalny Węzeł Komunikacyjny
Miasto Białystok opracowało nową inwestycję w rejonie dworca PKP i PKS – Intermodalny Węzeł Komunikacyjny. Jest to kolejny krok w stronę rozwoju komunikacyjnego Białegostoku
Wybrana koncepcja Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego w rejonie dworca PKP i PKS zapewni dalszy rozwój komunikacyjny Białegostoku. Nowe centrum przesiadkowe poprawi układ komunikacyjny w mieście. Pozwoli zsynchronizować poruszanie się po mieście różnych środków transportu (autobusy komunikacji miejskiej, pociągi regionalne). Ułatwi również mieszkańcom i pasażerom sprawne przemieszczanie się między różnymi formami transportu. Celem inwestycji jest jak największa integracja komunikacji miejskiej z autobusową komunikacją regionalną i transportem kolejowym. Powstanie również tunel uwzględniający potrzeby autobusów, rowerzystów i pieszych.
Koszt inwestycji to ponad 145 mln złotych, z czego ponad 125 mln zł to wsparcie Unii Europejskie.
Koncepcja Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego obejmuje:
- utworzenie centrum przesiadkowego w Białymstoku w okolicy dworców PKP i PKS,
- budowę/przebudowę układu drogowego wokół centrum zapewniającego sprawne funkcjonowanie komunikacji miejskiej, wraz z działaniami mającymi na celu uprzywilejowanie autobusów komunikacji miejskiej w ruchu poprzez:
- budowę tunelu dla autobusów, rowerów i pieszych pod torami PKP na przedłużeniu ul. św. Rocha i ul. Zwycięstwa,
- przebudowę skrzyżowania ul. Zwycięstwa/ul. Kolejowa,
- przebudowę skrzyżowania ul. Bohaterów Monte Cassino/ul. Kard. S. Wyszyńskiego,
- budowę skrzyżowania ul. Bohaterów Monte Cassino/ul. Łomżyńska,
- przebudowę skrzyżowania ul. Bohaterów Monte Cassino/ul. M. Kopernika,
- budowę skrzyżowania ul. Łomżyńska /ul. M. Kopernika,
- przebudowę ul. Św. Rocha,
- przebudowę ul. Bohaterów Monte Cassino,
- budowę przedłużenia ul. Bohaterów Monte Cassino,
- przebudowę ul. Łomżyńskiej.
Katarzyna Ramotowska