• Panorama miasta Białystok, widok z lotu ptaka, z lewej strony znajduje się Pałac Branickich na środku Katedra Białostocka Kościół Farny

Departament Komunikacji Społecznej

ul. Słonimska 1

15-950 Białystok

tel.: 85 879 79 79

opinia@um.bialystok.pl

Formularz kontaktowy

Białystok nocą i w niedzielę bez „zielonej fali” – na stałe

Dodana: 08.07.2015 15:05

Białystok bez „zielonej fali” w nocy i dodatkowo w niedzielę – to efekt testowego wyłączenia tego systemu w nocy w minionym tygodniu

Tzw. „zieloną falę” wyłączyliśmy w nocy na próbę. Ponieważ pomysł się sprawdził to rozszerzamy go dodatkowo o niedzielę, kiedy ruch w mieście jest nieduży. I już w najbliższą (12.07.) „sterowanie obszarowe” nie będzie stosowane także w ciągu dnia.

Każda sygnalizacja w mieście będzie działała w nocy i w niedzielę indywidualnie a przez to czas oczekiwania na zmianę światła skróci się. Taki sposób sterowania, poprawił warunki ruchu na drogach podporządkowanych, prawie nie wpływając na przejazd wzdłuż kierunku głównego. Warto pamiętać, że włączona sygnalizacja świetlna w nocy poprawia bezpieczeństwo kierowców, rowerzystów i pieszych.

Aby poznać głos mieszkańców w tej sprawie poprosiliśmy białostoczan o uwagi. Otrzymaliśmy 25 opinii drogą e-mailową, ponad 20 otrzymaliśmy w komentarzach na facebookowym profilu Wschodzący Białystok. W opiniach pojawiło się wiele sugestii, co do samego systemu. Wszystkie głosy mieszkańców analizujemy pod kątem usprawnienia systemu sygnalizacji świetlnej. Przekazaliśmy je także do Centrum Zarządzania Ruchem, gdzie trwa praca nad najskuteczniejszymi dla miasta rozwiązaniami.

Już dziś możemy odpowiedzieć na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące Systemu Zarządzania Ruchem:

  • Dlaczego długo czekamy na światło zielone? – Należy pamiętać, że system uwzględnia potrzeby wszystkich użytkowników, przez co nie zawsze tam gdzie chcemy pali się zielone światło, światło zielone dopasowuje się do natężenia ruchu.
  • Dlaczego światła lewoskrętu palą się krótko? – Każdy sygnał dotyczący krótkich lewoskrętów jest analizowany a długość sygnału jest na bieżąco modyfikowana uwzględniając zapotrzebowanie oraz udzielanie priorytetu dla pojazdów komunikacji miejskiej.
  • Dlaczego nie można wyłączyć świateł w nocy? – Wyłączenie sygnalizacji świetlnych i pozostawienie jedynie światła żółtego pulsującego w godzinach nocnych pogorszyłoby bezpieczeństwo na białostockich ulicach, szczególnie na większych skrzyżowaniach. Analizujemy jednocześnie czy zastosowanie takiego rozwiązania byłoby możliwe na mniejszych skrzyżowaniach (z jednym pasem ruchu w każdym kierunku) oraz tam, gdzie pierwszeństwo przejazdu nie budzi wątpliwości.
Do góry