Trasa Niepodległości
Zielone światło dla budowy Trasy Niepodległości. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wydała decyzję środowiskową dla tej inwestycji. Aleja Niepodległości i Aleja I. J. Paderewskiego utworzą Trasę Niepodległości. Jedenaście dwupoziomowych skrzyżowań i nowy tunel pod torami dzielącymi miasto pojawi się na trasie o długości 6,8 km. Zmiany pozwolą na szybki i komfortowy objazd centrum Białegostoku od zachodniej strony miasta
Kolejny krok w stronę nowoczesnej infrastruktury transportowej, która przyczyni się do usprawnienia komunikacyjnego w Białymstoku. Dzięki powstającej trasie białostoczanie zyskają alternatywną drogę omijającą centrum miasta. Istotnym aspektem jest również umożliwienie mieszkańcom sąsiednich gmin – szybszego i łatwiejszego poruszania się po Białymstoku bez konieczności wjeżdżania do centrum. Wraz z trasą pojawią się dublery (dojazdy z osiedli do głównej trasy), drogi rowerowe, chodniki, zieleńce, infrastruktura techniczna i ekrany akustyczne.
Jedenaście dwupoziomowych skrzyżowań pojawi się na następujących ulicach:
- Narodowych Sił Zbrojnych – Jana Pawła II – Al. Niepodległości
- Al. Niepodległości – Armii Krajowej
- Al. Niepodległości – Ks. J. Popiełuszki
- Al. Niepodległości – Wrocławska
- Al. Niepodległości - Magnoliowa
- Al. Niepodległości – Hetmańska – Klepacka
- I. J. Paderewskiego - Transportowa
- I. J. Paderewskiego – Transportowa
- I. J. Paderewskiego – K. Pułaskiego
- I. J. Paderewskiego – W. Rzymowskiego
- I. J. Paderewskiego – Wiadukt
26 lutego Miasto Białystok otrzymało decyzję środowiskową dla przedsięwzięcia Trasa Niepodległości, dotyczącą uwarunkowań realizacji zmierzających m.in. do ochrony środowiska. Decyzja stanowi jeden z elementów niezbędnych do otrzymania zezwolenia na realizację inwestycji drogowych. Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 300 mln zł, Miasto Białystok zamierza 255 mln zł pozyskać z Unii Europejskiej.
Trasa Niepodległości, podobnie jak zrealizowana wcześniej Trasa Generalska razem z ul. Ciołkowskiego umożliwią sprawne poruszanie się między poszczególnymi częściami miasta bez konieczności wjeżdżania do centrum.
Katarzyna Ramotowska