• Panorama miasta Białystok, widok z lotu ptaka, z lewej strony znajduje się Pałac Branickich na środku Katedra Białostocka Kościół Farny

Departament Komunikacji Społecznej

ul. Słonimska 1

15-950 Białystok

tel.: 85 879 79 79

opinia@um.bialystok.pl

Formularz kontaktowy

Wspomnienie strajku w MPK

Dodana: 27.05.2021 15:01

Trzydzieści lat temu komunikacja miejska w Białymstoku przestała działać. Stanęły autobusy, a mieszkańców przewoziły zastępcze autokary i wojskowe ciężarówki. Strajk w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym (MPK) był jednym z ważniejszych protestów czasu transformacji. Od dziś (27 maja) wspomnienia tych wydarzeń można oglądać na wystawie plenerowej „Strajk w MPK Białystok 1991. Trzydzieści lat minęło...”.

Archiwalne czarno-białe fotografie ukazujące strajk w białostockim MPK w 1991 roku od dziś (27 maja) do 30 czerwca oglądać można przed siedzibą organizatora wystawy – Galerii im. Sleńdzińskich (Rynek Kościuszki 4). Na zdjęciach zobaczymy ogrodzone barierkami autobusy, koczujących kierowców, na autobusach płachty z napisem „Miastu autobusy, dzieciom chleb” i obserwujących wszystko żołnierzy. Fotografie łączy wspólny tytuł: „Strajk w MPK Białystok 1991. Trzydzieści lat minęło…”.

– To były dramatyczne wydarzenia i dla strajkujących, i dla miasta, ale stały się impulsem do przekształcenia komunikacji miejskiej w Białymstoku. Powstały trzy spółki, które wprowadziły komunikacje w mieście na wyższy poziom, zarówno pod względem zarządzania, jak i przewozu mieszkańców – powiedział zastępca prezydenta Zbigniew Nikitorowicz.

Autorem zdjęć jest białostoczanin Bogusław Florian Skok, fotoreporter, dokumentalista, artysta fotografik, fotoedytor, pedagog. Należy do Fotoklubu RP oraz Związku Polskich Artystów Fotografików. Uczestnik wielu wystaw zbiorowych i indywidualnych, organizator i komisarz plenerów fotograficznych. W czasie strajku MPK był na miejscu i dokumentował wydarzenia na bieżąco.

Strajk w MPK w Białymstoku wybuchł w 1991 roku. Konflikt między załogą MPK a władzami trwał od maja. Pracownicy żądali podwyżek i odwołania dyrektora. Władze miasta rozwiązały MPK i powołały na jego miejsce dwie spółki komunalne. 2 lipca, w odpowiedzi na decyzję dyrekcji przedsiębiorstwa o zwolnieniu z pracy 250 osób oraz uchwałę rady miasta o podziale przedsiębiorstwa, pracownicy zastrajkowali. Miejska komunikacja została sparaliżowana. Władze uruchomiły komunikację zastępczą wojskowymi ciężarówkami. Na ulice wyjechały również autobusy wypożyczone z innych zakładów i autokary turystyczne. 28 sierpnia policja podjęła pierwszą próbę zajęcia zajezdni, 2 września nastąpił drugi szturm, tym razem skuteczny. Wyrzuceni z zakładu pracownicy kontynuowali protest przed bramą zajezdni. 8 września Komitet Strajkowy podpisał porozumienie z władzami. Na miejsce MPK powstały trzy spółki gminne. Zgodnie z porozumieniem wobec uczestników strajku nie miały być wyciągane żadne konsekwencje i wszyscy mogli wrócić do pracy. W wyniku reorganizacji 2 września 1991 doszło do podziału Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego na 3 spółki miejskie: Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, Komunalny Zakład Komunikacyjny.

Opracowanie: Eliza Bilewicz-Roszkowska

Do góry