Aktualne zasady działania Urzędu Miejskiego
Poprawka do rządowego rozporządzenia dotyczącego znoszenia ograniczeń związanych z epidemią dokładnie określa i ujednolica w skali kraju niezbędne zadania, które mają realizować urzędy. W Białymstoku wszystkie te zadania są cały czas wykonywane z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Sposób załatwienia sprawy i termin wizyty w urzędzie trzeba umawiać telefonicznie.
Według obowiązującej od dziś (22 kwietnia) poprawki urzędy mają wykonywać w szerszym zakresie wszelkie niezbędne zadania. Są to m.in. zadania związane z rejestracją stanu cywilnego, ewidencją ludności i dowodami osobistymi, pomocą społeczną, świadczeniem usług komunalnych, wydawaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych, decyzjami architektoniczno-budowlanymi i innymi związanymi z inwestycjami.
– W przypadku naszego miasta to rozporządzenie niczego nie zmienia, bo zadania, o których mowa, były przez cały czas przez nas realizowane z zachowaniem wszystkich zasad ostrożności – mówi Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku. – Podkreślam, że z rozporządzenia nie wynika, że urzędy mają być w pełni otwarte dla interesantów, jak to było przed pandemią. Nasz urząd w dalszym ciągu jest zamknięty. Do budynków są wpuszczani wyłącznie interesanci umówieni telefonicznie.
Mieszkańcy nadal mogą kontaktować się z urzędem mailowo lub telefonicznie (lista telefonów do urzędu jest dostępna w miejskiej stronie internetowej www.bialystok.pl), a w przypadku spraw wymagających obecności – umawiać się na wizytę. Przypominamy wybrane numery telefonów, pod które można dzwonić w konkretnych sprawach:
- rejestracja pojazdów – 85 869 64 41,
- dowody osobiste – 85 869 64 22,
- prawo jazdy – 85 869 64 55,
- ewidencja ludności – 85 869 64 29.
Od 16 marca do 17 kwietnia zostało załatwionych prawie 30 tys. spraw, z czego osobiste stawiennictwo w urzędzie wymagane było w prawie 3,4 tys. przypadków. W tym okresie zostało zawartych 9 małżeństw cywilnych i 2 konkordatowe. Miejski Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Białymstoku wydał 731 orzeczeń o niepełnosprawności. Rozpatrzył 85 odwołań od orzeczeń oraz przyjął 390 kolejnych wniosków o wydanie orzeczenia. Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów obsłużyło 417 osób. Ponadto mieszkańcy cały czas kontaktują się z urzędnikami telefonicznie – pracownicy infolinii odebrali w sumie prawie 12,5 tys. połączeń.
Agnieszka Błachowska