• Panorama miasta Białystok, widok z lotu ptaka, z lewej strony znajduje się Pałac Branickich na środku Katedra Białostocka Kościół Farny

Menu Kultura

WIKTOR DOMINIK KUĆ

Dodana: 03.03.2021 12:22

WIKTOR DOMINIK KUĆ - zdjęcie

Dotychczasowy dorobek artystyczny, m.in.:

  • laureat: I miejsca w konkursie T-Mobile Zrób Głośniej (2013);
  • realizacja autorskiej płyty Dym (2013);
  • kompozycja, aranżacja muzyki do spektakli: Superbohaterka-Początek (reż. A. Dyczko), Iluzje (reż. S. Buttny);
  • prace nad powstaniem płyt: Południce - Elektronice (Białystok 2012), Widzę Cię (Miss God, Białystok 2013);
  • prowadzenie warsztatów z gry na instrumentach perkusyjnych w ramach projektu fundacji Porozumienie bez barier (2001),
  • praca muzyczna w ośrodku działań artystycznych Dorożkarnia w Warszawie i Studio Buffo (muzyk-perkusista) (1998 - 2002);
  • udział w projektach: Como Va (instrumenty klawiszowe, 2009-2010), Chromosome Breaker, Miss God, Zjawa (Karolina Czarnecka), Griot Groove i Natasza Topor,
  • udział w projektach muzycznych i formacjach didżejskich w Londynie (2003-2008);
  • koncerty w ramach projektu VSCHOOD, m.in. Metro (Białystok), Saturator (Warszawa), festiwal Out of Control, festiwal Electronic Beats,
  • realizacja dźwiękowa nad Original Source Up To Date Festiwal (Białystok 2012).

Program stypendium

Projekt obejmuje przygotowanie, wydanie i promocję minialbumu demo VSHOOD zawierającego 4 autorskie utwory muzyczne. Muzyka będzie inspirowana najciekawszymi trendami we współczesnej muzyce elektronicznej (d`n`b, funk, dub, dubstep, post-jazz), a elektronicznym brzmieniom towarzyszyć będą żywe nagrania białostockich filharmoników, muzyków jazzowych i wokalistów.

Zakres projektu:

  • kompozycja i aranżacja utworów,
  • stworzenie tekstów do utworów słowno-muzycznych, druk partytur,
  • nagrania instrumentalne i wokalne,
  • produkcja muzyczna utworów,
  • mastering,
  • wydanie internetowe za pośrednictwem portali Bandcamp i Soundcloud,
  • działania promocyjne.

Rezultaty – mierzalne:

  • realizacja płyty (powstanie kompozycji i aranżacji, tekstów, grafik),
  • wydanie płyty w Internecie,
  • promocja projektu i patronat medialny.

Rezultaty - niemierzalne:

  • popularyzacja oryginalnych koncepcji muzycznych,
  • integracja i promocja artystów tworzących w Białymstoku (m.in. Joanna Zubrycka, Maria Żynel, Karolina Czarnecka i in.),
  • promocja Białegostoku,
  • rozwój artystyczny.

O projekcie:

„Stypendysta skomponował i nagrał 4 autorskie utwory muzyczne, które znalazły się na "minialbumie demo", w tworzenie którego zaangażowało się wiele osób związanych z białostocką sceną muzyczną. Zgodnie z założeniem planu stypendialnego - utwory te są eksploracją najciekawszych, zdaniem stypendysty, trendów we współczesnej muzyce elektronicznej i elektro-akustycznej.

Istotnym założeniem artystycznym stypendysty było połączenie elektronicznych brzmień z żywymi nagraniami wokalistów i instrumentalistów. Pomysł ten ziścił się dzięki zaangażowaniu artystów wokalnych związanych mocno z Białymstokiem tj. Karoliny Czarneckiej, absolwentki Akademii Teatralnej w Białymstoku, Małgorzaty Falkowskiej - absolwentki studium wokalno-aktorskiego w Białymstoku i Dawida Gudela.

Dzięki pracy z niezależnymi artystami powstały minialbum jest różnorodny a jednemu utworowi instrumentalnemu (Little Hadron Collider) towarzyszą trzy utwory instrumentalno-wokalne (Postój z Dawidem Gudelem, "Chwytaj ten stan" z Karoliną Czarnecką i "Mam to" z Małgorzatą Falkowską).

Utwory, oprócz tego, że trafiły do internetu za pośrednictwem znanych portali zajmujących się dystrybucją i popularyzacją muzyki (soundcloud, bandcamp) - zostały również wysłane do dziennikarzy i bloggerów muzycznych, co zaowocowało m.in. tym, że znalazły się na playlistach różnych stacji radiowych (m.in. ogólnopolskiego 4 Programu Polskiego Radia).

Niezmiernie istotnym celem tworzenia "płyt demo" jest dotarcie do uznanych, działających na szeroką skalę firm fonograficznych. Muzyka zaprezentowana na minialbumie znalazła uznanie działającej na polskim rynku od ponad 10 lat firmy Karrot Kommando, która m.in. opiekuje się tak znanymi twórcami jak Pablopavo czy Kapela ze Wsi Warszawa. Dzięki nawiązaniu współpracy promocyjno-fonograficznej z Karrot Kommando, zespół stypendysty (Vshood) przygotowuje obecnie trasę koncertową, mającą na celu spopularyzowanie swojej muzyki.

Przedsięwzięcie było realizowane wieloetapowo. Pierwszym istotnym etapem było stworzenie tekstów i wstępnych kompozycji muzycznych przy użyciu właściwego oprogramowania oraz możliwie dokładne ukazanie koncepcji brzmieniowych, tak, żeby były one jak najbardziej czytelne dla muzyków i wokalistów pracujących przy realizacji. Elementy te zostały zrealizowane przez stypendystę głównie w białostockim studiu realizacji muzycznej: Griot Groove. W pisanie tekstów zaangażowali się m.in. Kuba Sadowski, białostocki aktor - Błażej Piotrowski i Dawid Gudel. Inicjalne koncepcje muzyczne (aranżacja, instrumentacja) zostały nakreślone przez stypendystę przy współpracy z pozostałymi członkami grupy Vshood - Witalisem Popowem i Danielem Godlewskim. Działaniom studyjnym towarzyszyło robienie zdjęć, screenshotów, i krótkich filmików wykonywanych w celach promocyjnych.

Nagrania muzyczne były kolejnym istotnym etapem przy realizacji minialbumu. Główne nagrania również zostały dokonane w studiu Griot Groove w okresie od maja do lipca 2015 r. W nagraniu studyjnym wzięli udział Karolina Czarnecka, Małgorzata Falkowska i Daniel Godlewski. Dawid Gudel, Suchowolanin obecnie mieszkający we Wrocławiu, realizował swoje nagrania wokalne niezależnie, w swoim domowym studiu i przesyłał je z Wrocławia, będąc w bezpośrednim kontakcie z producentami nagrania tj. stypendystą i Witalisem Popowem.

Dodatkowe nagrania instrumentalne przeprowadzono na przełomie sierpnia i września 2015 r. Dotyczyło to głównie nagrań instrumentów perkusyjnych użytych na minialbumie. Nagrania zostały zrealizowane w Białymstoku, i obejmowały tradycyjne afrykańskie i afro-kubańskie instrumenty perkusyjne (djembe, conga, tumba, quinto). Oprócz tego zdecydowano się na poszukiwania formalne w odniesieniu do brzmień, czego skutkiem były nagrania dźwięków wydawanych przez różne przedmioty, niekoniecznie kojarzone z muzyką, jak choćby garnki, drewniane pudełka, gnieciony papier etc, a których faktura brzmieniowa została uznana za ciekawą i inspirującą i mogła zostać odpowiednio "przemycona" na albumie, tak, żeby odpowiednio wzbogacić tradycyjnie muzyczne brzmienia. Pracom przy nagrywaniu metodami tradycyjnymi towarzyszyło nagrywanie instrumentów elektronicznych: syntezatorów i samplerów. Wykorzystano przy tym m.in. "klasyczne" analogowe instrumenty Moog i syntezatory DSP (m.in. Access Virus).

Kolejnym etapem pracy artystycznej było domknięcie brzmieniowe nagranych utworów i miksowanie nagranych ścieżek wokalnych i instrumentalnych. Te zadania również zrealizowano w białostockim studiu Griot Groove przy użyciu właściwych programów i urządzeń oraz z wykorzystaniem analogowych i cyfrowych procesorów dźwięku i efektów dźwiękowych.

Ostatnim etapem prac było wykonanie masteringu (nadanie utworom finalnego brzmienia) i udostępnienie ich użytkownikom internetu za pośrednictwem portali soundcloud i bandcamp. Równocześnie, w ramach promocji, utwory były kierowane w wersji cyfrowej do dziennikarzy muzycznych, organizatorów koncertów, wydawnictw i osób związanych z mediami oraz innych twórców. Wyraźne zainteresowanie muzyką wykazała warszawska agencja koncertowo-fonograficzna Karrot Kommando, dzięki czemu zespół stypendysty nawiązał z nią stałą współpracę i obecnie planuje trasę koncertową oraz wydawnictwo w formie fizycznej.

Inną istotną odpowiedzią na działania promocyjne stypendysty było zaangażowanie się w przedsięwzięcie Tomka Bagińskiego – białostoczanina, nominowanego do Oskara reżysera i zdobywcy BAFTA - nagrody brytyjskiej akademii filmowej. Zainteresowanie Tomka Bagińskiego wzbudził zarys utworu stworzonego w ramach stypendialnej pracy pt. "Chwytaj ten stan", na którym gościnnie pojawia się Karolina Czarnecka. Tomek Bagiński wspierany przez Miasto Białystok i Województwo Podlaskie zdecydował się na stworzenie teledysku, który w ciągu 2 i pół miesiąca został obejrzany ponad 400 tysięcy razy i znacząco przyczynił się do promocji działań muzycznych stypendysty.”

Do góry