• Panorama miasta Białystok, widok z lotu ptaka, z lewej strony znajduje się Pałac Branickich na środku Katedra Białostocka Kościół Farny

Menu Kultura

MONIKA MARCINIAK

Dodana: 03.03.2021 12:17

MONIKA MARCINIAK - zdjęcie

Dotychczasowy dorobek artystyczny, m.in.:

  • stypendystka programu Młodzi Twórcy (2012),
  • realizacja projektów: Usłyszane w Białymstoku (stypendium MKiDN 2014), Białystok w kadrze (Fundacja Orange), Z Piłsudskim po Białymstoku (II edycje, we współpracy z Muzeum J. Piłsudskiego w Sulejówku, Muzeum Wojska w Białymstoku, Galerią im. Sleńdzińskich, SP 19 w Białymstoku), Przystanek Wystawa (I nagroda i nagroda publiczności podczas II Podlaskiej Giełdy programów Edukacji Kulturalnej),
  • przeprowadzenie cyklu warsztatów dla grup dzieci z dysfunkcjami wzroku w Muzeum Wsi Kieleckiej (projekt Skansen na Dłoni, Fundacja Orange), Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie;
  • stworzenie (we współpracy z B. Szymańską) skryptów audiodeskrypcji do filmów: Seksmisja J. Machulskiego (zlecenie Fundacji Instytutu Rozwoju Regionalnego), Imagine A. Jakimowskiego (zlecenie Fundacji Audiodeskrypcja), Uwikłanie J. Bromskiego (zlecenie Fundacji Audiodeskrypcja),
  • prowadzenie autorskich zajęć w Muzeum Podlaskim np.: Historia plakatu, Historia kina, Tadeusz Kantor – trzy sposoby na urealnienie wolności, Motyw tańca w kulturze, realizacja cyklu spotkań w białostockim Ratuszu z dziedziny etnografii,
  • organizacja spotkań w Muzeum Podlaskim w Białymstoku pod hasłem 3xKOBIETA,
  • prowadzenie zajęć w SP 19 w Białymstoku: w ramach programu Ku mądrej i atrakcyjnej szkole (wystawa Nastolatka w PRL-u), opracowanie programu i przeprowadzenie zajęć w ramach Ferii z historią,
  • prowadzenie zajęć z historii sztuki w V LO w Białymstoku, przygotowanie z uczniami projektu You can see Cracow, nagrodzonego w ramach konkursu Projekt z klasą (Wydawnictwo Nowa Era)
  • prowadzenie szkoleń, m.in.: Oferta edukacyjna dla osób niepełnosprawnych w Muzeum Wsi Kieleckiej w ramach projektu Muzeum Otwarte na Edukację.

Program stypendium

Program stypendium obejmuje przeprowadzenie działań artystycznych i społecznych skupiających się wokół historii dzielnicy Białegostoku - Starosielc. Najbardziej efektownym działaniem będzie instalacja fotograficzna. Odbiorcy będą mogli dowolnie przesuwać elementy tworząc własną wizję przestrzeni osiedla. W działaniach uczestniczyć będzie grupa młodzieży i dzieci składającą się z uczniów V LO oraz SP nr 21. Obie szkoły znajdują się na Starosielcach, obie kładą duży nacisk na edukację historyczną. Stąd idea stworzenia grupy zróżnicowanej wiekowo, która będzie uczestniczyć w zajęciach prowadzonych naprzemiennie w budynkach obu szkół. Pierwszym etapem projektu będą spotkania z emerytowanym nauczycielem-pasjonatem historii osiedla. Efektem pracy opartej na relacji mistrz - uczeń będzie zdobyta wiedza, ale także kształtowanie postawy szacunku do osób starszych. O akcji mieszkańcy zostaną poinformowani podczas rodzinnego festynu w VLO. We wrześniu odbędzie się kolejny festyn rodzinny – w SP nr 21. Od września do października uczestnicy będą opracowywać zebrane materiały, a następnie stworzą instalację. Otwarcie instalacji planowane jest w dniu Święta Niepodległości. Podsumowanie projektu odbędzie się w Galerii im. Sleńdzińskich.

Rezultaty – mierzalne:

  • stworzenie fotograficznej instalacji,
  • zamieszczenie wirtualnej wystawy na stronach internetowych szkół
  • realizacja krótkometrażowego filmu dokumentującego działania projektowe,
  • opracowanie historii Starosielc,
  • zapoznanie 20-osobowej grupy uczestników warsztatów z historią miasta oraz metodami badań historycznych,
  • realizacja cyklicznych imprez integrujących społeczność lokalną na terenie SP21 i VLO,
  • utworzenie strony internetowej, której celem będzie gromadzenie materiałów zdjęciowych i wspomnień mieszkańców też po zakończeniu projektu.

Rezultaty - niemierzalne:

  • wzmocnienie więzi z "małą ojczyzną",
  • budowanie relacji mistrz - uczeń m.in. poprzez spotkania z emerytowanym nauczycielem historii i pasjonatem historii Starosielc panem Lwem Bokauszynem,
  • współdziałanie młodzieży z VLO z kolegami z SP21 poprzez wspólną pracę warsztatową i badania terenowe,
  • wykreowanie pozytywnego wizerunku osiedla, jako miejsca pełnego historii i przyjaznego mieszkańcom.

O projekcie:

W ramach stypendium zostały przeprowadzone działania artystyczne i społeczne. Najbardziej spektakularnym efektem jest instalacja. Na panoramicznym tle o 5 metrowej szerokości, będącym graficznym opracowaniem fotografii Starosielc na przestrzeni lat, zostały umieszczone ruchome elementy na magnesach. Kilkadziesiąt mobilnych elementów przedstawia postaci, budynki, pojazdy, rośliny i zwierzęta. Odbiorcy będą mogą dowolnie przesuwać elementy tworząc własną wizję przestrzeni osiedla. Wszystkie działania były animowane przez młodzież ucząca się w szkołach na osiedlu Starosielce. Młodzież miała realny wpływ na kształt projektu od momentu stworzenia logo, przez tworzenie strony na Fecbooku, zbieranie fotografii i wspomnień, organizowanie akcji i festynów, realizację sesji zdjęciowej aż po przygotowanie finału w Galerii im. Sleńdzińskich. Motywem do działania była wizja ogromnej instalacji, aby powstała konieczne było zebranie materiałów fotograficznych, wybór elementów na magnesy a także przemyślenie jak ma funkcjonować i co przekazywać odbiorcy.

Wszystkie działania mimo, że były organizowane przez młodzież wolontaryjnie miały bardzo profesjonalny efekt. Nawet tak duże wydarzenia jak festyny czy akcje artystyczne były realizowane bezkosztowo. Młodzież wspierały instytucje miejskie zwłaszcza Galeria im Sleńdzińskich. Przy festynie rowerowym niezwykle pomocna była Komenda Miejska Policji, zarówno poprzez pomoc merytoryczną (prelekcje) jak i promocyjną i logistyczną. Z Urzędu Miasta Białystok młodzież dostała nagrody do konkursów, a przede wszystkim bezpłatny przejazd zabytkowym autobusem. Uczestnicy projektu zobaczyli, że można zrealizować bardzo wielkie akcje na rzecz społeczności lokalnej dzięki zaangażowaniu, wspólnej pracy i wizji. Pieniądze były jedynie niezbędne do wydruku plakatów, i realizacji technicznej samej instalacji.

Planowana we wniosku stypendialnym instalacja została zrealizowana z ogromnym rozmachem. Duży wpływ na efekt miała współpraca z drukarnią. W ramach kwoty stypendialnej udało się zastosować bardzo dobre jakościowo materiały. Plansza została zabezpieczona kilkoma warstwami folii odpornej na zadrapania. Magnesy wycięto z grubej pleksi, dzięki czemu uzyskały efekt przestrzenności. Instalacja jest na tyle atrakcyjna, że po rozmowach z Centrum im. Ludwika Zamenhofa stypendystka podjęła decyzję o przekazaniu jej na cele dydaktyczne Centrum.

Do góry