• Panorama miasta Białystok, widok z lotu ptaka, z lewej strony znajduje się Pałac Branickich na środku Katedra Białostocka Kościół Farny

Menu Kultura

RAFAŁ OLSZEWSKI

Dodana: 03.03.2021 11:28

RAFAŁ OLSZEWSKI - zdjęcie

Dotychczasowy dorobek artystyczny, m.in.:

  • absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku (2002);
  • aktor Teatru Dramatycznego im. A. Węgierki w Białymstoku (od 2003 r.). Podczas pracy w teatrze, występował w następujących produkcjach: Czarnobyl. Last minute (reż. A. Korytkowska-Mazur 2013), Śmierć komiwojażera (reż. I. Vedral, 2013), Rozkłady jazdy (reż. A. Biernacki, 2013), Gąska (2013), I MOVE YOU (reż. M. Zakliczyński, 2012), Wesele (reż. B. Semotiuk, 2012), Pippi Pończoszanka (reż. A. Beya-Zaborski, 2011), Trzy razy łóżko (reż. P. Dąbrowski, 2008), Samotny Zachód (reż. G. Muszpiert, 2008), Lot nad kukułczym gniazdem (reż. J. Wernio, 2008), Czarownice z Salem (reż. P. Dąbrowski, 2007), Trzy opowieści z doliny Muminków (reż. K. Skansberg, 2007), Trumna nie lubi stać pusta (reż. Dąbrowski, 2007), Latający cyrk Monty Pythona (reż. A. Opatowicz, 2007), Stosunki na Szczycie (reż. J. Bończak, 2006), Baśnie 1001 Nocy. Karawana (reż. M. H. Metwaly, 2006), Wiśniowy Sad (reż. P. Ziniewicz, 2006), Paragraf 22 (reż. P. Dąbrowski, 2005), Porwanie Baltazara Gąbki (reż. K. Krupska-Wysocka, 2005), Kolacja dla Głupca (reż. K. Kopka, 2005), Mistrz i Małgorzata (reż. P. Dąbrowski, 2004), Absurdalizm Socrealistyczny Program składany (reż. P. Dąbrowski, 2004), Sędziowie (reż. P. Dąbrowski, 2003), Królowa Śniegu (reż. P. Nosalek, 2003), Wszystko dla miłości albo... (reż. P. Dąbrowski, 2003), Maquina Infernal (reż. M. Ciunel, 2003), Makbet (reż. J. Zelnik, 2002), Awantura w Chioggi (reż. W. Śmigasiewicz, 2001), Konopielka (reż. P. Ziniewicz, 2003);
  • udział w projektach: Przegląd małych form teatralnych "Dramat i tragedię pozostaw teatrowi" (konsultacje aktorskie), "Bajkowe poranki" (popularyzujący czytanie książek wśród najmłodszych białostoczan), "Teatr Polska" (w 2013 r. ze spektaklem "Czarnobyl. Last minute", w 2011 r. ze spektaklem "Samotny zachód");
  • inicjator Sceny Inicjatyw Artystycznych w Teatrze Dramatycznym (wystawiając na małej scenie spektakl Nikolaja Kolady "Gąska").

Program stypendium

Projekt stypendialny to inicjatywa aktorska zrodzona z sympatii oraz chęci obcowania z literaturą i muzyką żydowską, a także z potrzeby zapoznania, bądź przypomnienia ich piękna jak największej liczbie widzów – mieszkańców Białegostoku i województwa podlaskiego. Projekt jest oddolną inicjatywą aktorską, która będzie miała szansę zagościć na teatralnej scenie. Miejscem prezentowania przedstawienia będzie przytulne wnętrze teatralnego foyer. Wnioskodawca chce stworzyć ciepłą atmosferę, a widzów gościć przy stolikach z lampką wina, migdałami i rodzynkami. Aury tajemniczości dodadzą światła świec z rozstawionych wokół menor. Scenariusz "Wieczoru przy szabasowych świecach" powstanie w oparciu o teksty: "W oparach absurdu" (Antoni Słonimski, Julian Tuwim), "Cyganka oraz inne satyry i humoreski prozą, teksty kabaretowe i aforyzmy" (Julian Tuwim), "Za dawno, za dobrze się znamy. Piosenki i skecze" (Marian Hemar), "Rodzynki z migdałami. Antologia poezji ludowej Żydów polskich" (oprac. Jerzy Ficowski), "Pieśni i piosenki żydowskie" (śpiewnik). W scenariuszu znajdą się także historie białostoczan, które udało się ocalić od zapomnienia, dzięki materiałom zachowanym w zbiorach Muzeum Podlaskiego oraz Centrum im. L. Zamenhofa. W realizacji spektaklu udział wezmą profesjonalni muzycy, a także trójka zawodowych aktorów.

Rezultaty – mierzalne:

  • powstanie spektaklu nawiązującego do historii Białegostoku,
  • promocja spektaklu w mediach lokalnych,
  • promocja spektaklu w ogólnopolskich mediach branżowych;

Rezultaty - niemierzalne:

  • promocja Białegostoku jako miejsca ciekawych realizacji teatralnych,
  • popularyzacja sztuki teatralnej wśród białostoczan i mieszkańców woj. podlaskiego,
  • stworzenie oddolnej propozycji teatralnej, która pozwoli na samodzielną realizację wizji wnioskodawcy,
  • rozwój artystyczny Stypendysty,
  • upowszechnienie wiedzy na temat żydowskiego dziedzictwa Białegostoku,
  • popularyzacja literatury dotyczącej żydowskiego dziedzictwa.
Do góry