Intermodalny węzeł komunikacyjny w Białymstoku (centrum przesiadkowe wraz z korytarzami publicznego transportu zbiorowego)
W dniu 22 grudnia 2017 r. została podpisana umowa nr POPW.02.01.00-20-0003/17-00 o dofinansowanie Projektu Nr POPW.02.01.00-20-0003/17 „Intermodalny węzeł komunikacyjny w Białymstoku (centrum przesiadkowe wraz z korytarzami publicznego transportu zbiorowego)” w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 Osi priorytetowej II: Nowoczesna Infrastruktura Transportowa Działania 2.1 Zrównoważony transport miejski.
Zgodnie z podpisanym w dniu 12.07.2021 r. aneksem nr 2 do umowy o dofinansowanie projektu:
Całkowita wartość projektu: 194 756 076,39 PLN
Wydatki kwalifikowalne: 180 409 857,38 PLN
Dofinansowanie UE (74,89%): 135 102 251,30 PLN
Termin realizacji projektu: III kw. 2016 - III kw. 2023 r.
Przedmiotem projektu jest rozwój transportu miejskiego zintegrowanego z komunikacją kolejową i regionalną autobusową oraz poprawa mobilności mieszkańców Białegostoku i jego obszaru funkcjonalnego.
Zakres projektu obejmuje:
- budowę przejścia pieszo-rowerowego pod torami PKP na przedłużeniu ul. Św. Rocha wraz z korektą układu drogowego skrzyżowania ulic: Kolejowa – Zwycięstwa,
- budowę centrum przesiadkowego w Białymstoku w okolicy dworców PKP i PKS,
- budowa/przebudowa układu drogowego wokół centrum przesiadkowego (przebudowa ul. Bohaterów Monte Cassino od ul. Św. Rocha do ul. Łomżyńskiej wraz ze skrzyżowaniem ulic: Kard. St. Wyszyńskiego i Bohaterów Monte Cassino oraz przebudowa ul. Łomżyńskiej wraz ze skrzyżowaniem z ulicą M. Kopernika i ul. Młynową),
- ponadnormatywne rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami,
- zakup zeroemisyjnego taboru, wraz z infrastrukturą do ładowania.
Głównym celem projektu jest zwiększenie wykorzystania transportu miejskiego w mieście Białystok i na obszarze BOF.
W ramach projektu zostanie zapewniona integracja infrastrukturalna wszystkich form transportu funkcjonujących na terenie aglomeracji białostockiej poprzez powiązanie wykorzystania autobusowej komunikacji miejskiej i rowerowej z istniejącą komunikacją regionalną - autobusową i kolejową.
Cele szczegółowe projektu to:
- Upłynnienie ruchu oraz skrócenie czasu podróży komunikacją miejską w centrum miasta Białegostoku, poprzez dalszą rozbudowę buspasów,
- Integracja transportu publicznego z komunikacją pieszą, rowerową, samochodową i kolejową,
- Wprowadzenie tzw. łańcuchów ekomobilności,
- Poprawa mobilności osób z niepełnosprawnością lub osób z ograniczoną zgodnością ruchową poprzez budowę infrastruktury i dodatkowych udogodnień (zakup beaconów) na potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej,
- Poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżujących,
- Ochrona środowiska poprzez wsparcie transportu niskoemisyjnego,
- Zastąpienie przestarzałego taboru nowymi, niskoemisyjnymi autobusami,
- Rozwój społeczno-gospodarczy regionu i zwiększenie jego atrakcyjności m.in. dla potencjalnych inwestorów oraz mieszkańców.
Beneficjentem projektu będzie Miasto Białystok, lecz z jego rezultatów korzystać będą wszyscy użytkownicy dróg oraz transportu zbiorowego w mieście. Dotyczy to zarówno mieszkańców, osób dojeżdżających do Białegostoku z gmin ościennych, jak i turystów oraz osób czasowo przebywających w mieście. Bezpośrednią grupą docelową projektu są mieszkańcy Białegostoku. Projekt przyczyni się do promocji komunikacji miejskiej jako środka transportu w codziennych dojazdach do pracy/szkoły, tym samym doprowadzi do spadku natężenia ruchu samochodowego w gminach sąsiadujących co z kolei poprawi jakość życia i zdrowia ich mieszkańców oraz zmniejszy zanieczyszczenie powietrza na terenie gmin BOF.
Zadanie 1. Zaprojektowanie i budowa przejścia podziemnego pieszo – rowerowego pod torami PKP w Białymstoku wraz z przebudową ul. Kolejowej i ul. Zwycięstwa w rejonie dworca PKP
Zakres rzeczowy:
- budowa przejścia pieszo-rowerowego pod torami PKP,
- przebudowa skrzyżowania ulic Kolejowej i Zwycięstwa wraz z rozwiązaniem ruchu rowerowego.
W dniu 17.11.2020 r. została podpisana umowa z wybranym w drodze przetargu nieograniczonego wykonawcą – STRABAG Sp. z o.o. na kwotę 41 082 000,00 PLN brutto. Umowa obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej i wykonawczej niezbędnej do prowadzenia robót budowlanych oraz wykonanie wielobranżowych robót budowlanych.
Zaawansowanie rzeczowe zadania na koniec sierpnia 2022 wynosi ok. 56%.
Widok z góry na segment S15 łączący pochylnie od strony centrum przesiadkowego i od strony ul. Św. Rocha z tunelem głównym
Przygotowanie do betonowania ściany prawej segmentu S2
Przygotowanie do betonowania ramy segmentu S5
Wykonanie pochylni S1, S2
Zabetonowanie płyty dolnej segmentu S4
Montaż studni deszczowych
Zadanie 2. Zaprojektowanie i budowa Centrum Przesiadkowego
Zakres rzeczowy:
- budowa Centrum Przesiadkowego - po południowej stronie torów kolejowych,
- budowa miejsc postojowych dla autobusów, zatok autobusowych oraz wiat przystankowych (zadaszeń),
- przebudowa ulicy Św. Rocha od ul. Bohaterów Monte Cassino do torów kolejowych wraz z wydzieleniem miejsc postojowych typu „Kiss&Ride”,
- budowa ścieżek rowerowych i chodników.
W dniu 16.12.2021 r. została podpisana umowa z wybranym w drodze przetargu nieograniczonego wykonawcą – Przedsiębiorstwem Robót Elektrycznych i Budowlanych „MIPA” Leon Stankiewicz na kwotę 16 403 280,00 PLN brutto. Umowa obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej wykonawczej niezbędnej do prowadzenia robót budowlanych oraz wykonanie wielobranżowych robót budowlanych.
Zaawansowanie rzeczowe zadania – trwa procedura uzyskiwania decyzji ZRID.
Zadanie 3. Budowa/przebudowa układu drogowego wokół centrum przesiadkowego
Zakres rzeczowy:
- przebudowa ul. Bohaterów Monte Cassino od ul. Św. Rocha wraz ze skrzyżowaniem z ulicą Kardynała Stefana Wyszyńskiego i Bohaterów Monte Cassino,
- przebudowa ul. Łomżyńskiej wraz ze skrzyżowaniem z ulicą M. Kopernika i ul. Młynową,
- budowa buspasa dwustronnego,
- budowa ścieżki rowerowej i chodników,
- przebudowa nawierzchni jezdni.
W dniu 22.03.2022 r. została podpisana umowa na wykonanie robót budowlanych z wybranym w drodze przetargu nieograniczonego z Konsorcjum Firm: BK TRAS ROBOTY DROGOWE Borsukiewicz Sp. jawna – Lider, Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Handlowe MELIOREX Sp. z o.o. – Partner na kwotę 65 129 815,31 PLN brutto. W kwietniu 2022 r. przekazano plac budowy.
Zaawansowanie rzeczowe zadania na koniec sierpnia 2022 wynosi ponad 14 %.
Demontaż magistrali
Demontaż magistrali
Demontaż magistrali
Ul. Bohaterów Monte Cassino
Ul. Młynowa
Ul. Bohaterów Monte Cassino
Ul. Łomżyńska
Zadanie 4. Ponadstandardowe rozwiązania dla osób niepełnosprawnych (Beacony)
W ramach zadania cały tabor autobusowy (255-260 autobusów) zostanie wyposażony w beacony. Obecnie w każdym zamontowany jest jeden biletomat z jednym beaconem.
W celu zapewnienia dobrej jakości sygnału w autobusie planowany jest zakup dodatkowych beaconów do autobusów przegubowych (130 sztuk).
Do współpracy z beaconami zostanie wprowadzona aplikacja mobilna dla osób niewidomych i niedowidzących, automatycznie wyzwalająca zapowiedzi głosowe dot. odjazdów z danego przystanku za pomocą głośnika w telefonie. Aplikacja zainstalowana na smartfonie osoby niewidomej lub niedowidzącej znajdującej się na przystanku, w momencie zbliżania się pojazdów na przystanek wywoła automatycznie na telefonie głosową informację o najbliższych nadjeżdżających autobusach (nr linii, kierunek jazdy, a w przypadku dwóch lub większej liczby pojazdów jednocześnie podjeżdżających na peron także ich kolejność przyjazdu). Działanie aplikacji będzie oparte w pierwszej kolejności na lokalizacji przystanku ustalonej na podstawie pozycji GPS ustalonej przez smartfon. Beacon jest to nadajnik sygnału małej mocy w technologii Bluetooth, który może być programowany. Sygnał przekazywany do odbiornika może zawierać dowolną informację. W tym przypadku numer przystanku przetworzony przez dedykowaną aplikację mobilną pozwala na emisję odpowiednich komunikatów dla podróżnych. Beacon planowany jest do wykorzystania również w przypadku systemu biletowego.
Zaawansowanie rzeczowe zadania – w październiku 2022 r. planowane jest rozstrzygnięcie postępowania przetargowego na zakup 53 szt. beaconów oraz podpisanie umowy z Wykonawcą.
We wrześniu planowane jest ogłoszenie kolejnego postępowania przetargowego na zakup 77 szt. beaconów w ramach projektu. Rozstrzygnięcie postępowania przetargowego i podpisanie umowy z Wykonawcą planowane jest na listopad 2022 r.
Zadanie 5. Stacje transformatorowe (wraz z ewentualną infrastrukturą na zajezdniach): budowa 3 stacji transformatorowych na terenie zajezdni operatorów komunikacji miejskiej w Białymstoku (spółki komunikacyjne: KPKM, KPK i KZK)
Budowa trzech stacji transformatorowych na terenie 3 zajezdni operatorów komunikacji miejskiej w Białymstoku.
Zaawansowanie rzeczowe zadania – w październiku 2022 r. planowane jest rozstrzygnięcie postępowania przetargowego oraz podpisanie umowy z Wykonawcą.
Zadanie 6. Zakup taboru i stacji wolnego ładowania: zakup 20 szt. autobusów elektrycznych oraz 20 stacji wolnego ładowania instalowanych na zajezdniach operatorów
30 września 2022 r. została podpisana umowa z Wykonawcą firmą Firma Busnex Poland Sp. z o.o. Autobusy wyprodukuje firma Yutong Bus Co. Pojazdy będą ładowane za pomocą złącza przewodowego (plug-in), wyposażone w dedykowane urządzenia i systemy oraz niezbędne oprogramowanie. Podpisana umowa obejmuje również dostawę, montaż oraz uruchomienie 20 stacji ładowania zajezdniowego i 3 stacji ładowania warsztatowego (ładowarek), umożliwiających ładowanie baterii w autobusach elektrycznych wraz z wyposażeniem warsztatowym, sprzętem i oprogramowaniem komputerowym, umożliwiającym m.in. nadzór nad zużyciem energii stacji ładowania i autobusów. Montaż oraz uruchomienie odbędzie się w trzech lokalizacjach – zajezdniach spółek komunikacyjnych.