Urząd przyjazny niesłyszącym
Osoby niesłyszące załatwiając sprawy w Urzędzie Miejskim mogą liczyć na kontakt z urzędnikami posługującymi się językiem migowym. Obecnie w urzędzie przeszkolonych w tym zakresie jest dwunastu pracowników.
Niesłyszący i słabosłyszący białostoczanie udając się do urzędu nie mają kłopotu z porozumieniem się m.in. w Urzędzie Stanu Cywilnego, departamentach: obsługi mieszkańców, kultury, promocji i sportu, spraw społecznych, finansów i geodezji.
Dziś przekonali się o tym podopieczni Stowarzyszenia Pomocy Niesłyszącym „MIG-iem”. W ramach realizacji projektu „Pracownia porozumiewania się i komunikacji dla osób głuchych III” odwiedzili Departament Obsługi Mieszkańców. Przekonali się, że urząd jest przygotowany do kontaktu z osobami niesłyszącymi i dowiedzieli się, jakie sprawy mogą tu załatwić. Dzięki temu w przyszłości będzie im łatwiej samodzielnie korzystać z usług urzędu.
– Miasto ma ustawowy obowiązek zapewnienia obsługi interesantów niesłyszących. Oczywiście jest on przez nas realizowany – powiedział prezydent Tadeusz Truskolaski. – Dzisiejsze spotkanie pozwoliło na przełamanie barier komunikacyjnych. Mam nadzieję, że to zachęci osoby niesłyszące do załatwiania spraw w Urzędzie Miejskim.
Spotkanie w Departamencie Obsługi Mieszkańców Urzędu Miejskiego to jedno z kilku działań podjętych przez stowarzyszenie „MIG-iem”, ujętych w projekcie dofinansowanym przez Prezydenta Miasta Białegostoku. Działania mają na celu m.in. niwelowanie barier komunikacyjnych ograniczających udział osób niesłyszących i słabosłyszących w życiu społecznym oraz ich integrację ze środowiskiem słyszących.
Agnieszka Błachowska