• Rynek Kościuszki w Białymstoku – po lewej: biało-kremowy budynek Astorii, biały budynek Archiwum Państwowego, czerwony budynek Katedry Białostockiej, po prawej: kamienice

Umowa na budowę lotniska lokalnego

Dodana: 17.11.2017 11:23

Kategorie: Aktualności Inwestycje Drogi

Prezydent Białegostoku i przedstawiciele polsko-litewskiego konsorcjum podpisali dziś (17 listopada) umowę na budowę pasa startowego wraz z niezbędną infrastrukturą na Krywlanach. Inwestycja ma być gotowa we wrześniu 2018 roku.

– Cieszę się bardzo, że ta umowa została już zawarta, bo to oznacza, że rozpoczynamy jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w naszym mieście – powiedział prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski. – Białystok pojawi się wreszcie na lotniczej mapie Europy. Budowa pasa startowego to początek i w przyszłości będziemy mogli rozwijać tę inwestycję zgodnie z potrzebami Białegostoku i całego regionu.

Przetarg na budowę utwardzonego pasa startowego na Krywlanach Miasto ogłosiło w połowie lipca 2017 r., zaraz po tym, jak wojewoda podlaski wydał zgodę na realizację inwestycji. Rozstrzygnięcie nastąpiło 6 listopada. Zwycięska oferta pochodzi od polsko-litewskiego konsorcjum firm: B.K. Tras Roboty Drogowe (lider konsorcjum), PPU Drabent, Projekt Plus oraz UAB Siauliu Plentas. Konsorcjum wyceniło swoją ofertę na kwotę ok. 44 mln zł.

Teraz, po podpisaniu umowy z wykonawcą, nastąpi przekazanie placu budowy. Wówczas rozpocznie się realizacja inwestycji.

Tak korzystnie się złożyło, że lokalne lotnisko będą budowały lokalne firmy. Już 4 grudnia planujemy rozpoczęcie robót ziemnych – poinformował Piotr Borsukiewicz z firmy B.K. Tras. ­– Przez trzy kolejne miesiące nawet do dwustu samochodów dziennie będzie przewoziło na plac budowy kruszywo.

Roboty budowlane powinny zakończyć się we wrześniu 2018 r., a formalności związane ze zmianą certyfikacji lotniska – w ciągu kolejnych trzech miesięcy.

Na Krywlanach powstanie droga startowa o wymiarach 1350 m na 30 m (o nawierzchni utwardzonej z asfaltobetonu) i droga startowa o wymiarach 840 m na 160 m (o nawierzchni trawiastej). Wybudowane zostaną też: płyta do zawracania samolotów, drogi kołowania, płyty postojowe. Powstanie także strefa lądowania skoczków spadochronowych oraz niezbędna infrastruktura techniczna wraz z oświetleniem.

Inwestycja ta pozwoli na etapowe dodawanie kolejnych elementów infrastruktury lotniskowej. Jest to sposób na uniknięcie powstania obiektu niedostosowanego do rzeczywistych wymagań mieszkańców Białegostoku i regionu. Jeśli okaże się to potrzebne, będzie można rozwijać możliwości lokalnego lotniska.

Na początek Krywlany będą przystosowane do obsługi samolotów pasażerskich zabierających do 50 osób. Zasięg statków powietrznych to 1,5–2 tys. km. Korzystać z niego będą mogły także lotnicze ośrodki szkoleniowe, pogotowie ratunkowe, Podlaski Oddział Straży Granicznej i inne służby państwowe.

Anna Kowalska

Do góry