Departament Gospodarki Komunalnej
ul. Kamienna 17, pok. 206
15-021 Białystok
tel.: 85 869 6400
fax: 85 869 6529
dgk@um.bialystok.pl
ul. Kamienna 17, pok. 206
15-021 Białystok
tel.: 85 869 6400
fax: 85 869 6529
dgk@um.bialystok.pl
Departament Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Białymstoku realizuje zadania dotyczące usuwania pojazdów z dróg, stref zamieszkania oraz stref ruchu znajdujących się na terenie miasta Białegostoku na koszt właściciela, w przypadkach określonych w art. 50a oraz w art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 z późn. zm.).
Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela na podstawie dyspozycji wydanej przez uprawnione podmioty (Policja, Straż Miejska w Białymstoku, Inspekcja Transportu Drogowego, osoba dowodząca akcją ratowniczą) w trybie art. 50a oraz 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą Prd.
Zgodnie z art. 130a ww. ustawy pojazd usuwany jest w przypadku:
Pojazd może być również usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:
Pojazd może być przemieszczony lub usunięty z drogi, jeżeli utrudnia prowadzenie akcji ratowniczej.
Zgodnie z art. 50a ww. ustawy pojazd usuwany jest w przypadku:
Pojazdy usunięte z drogi na koszt właściciela na podstawie art. 50a ust.1 i art. 130a ustawy Prd umieszcza się na parkingu strzeżonym.
Zgodnie z zawartą w dniu 28 kwietnia 2022 r. umową nr DGK-IV.271.7.2022 na usuwanie pojazdów z dróg, stref zamieszkania, stref ruchu znajdujących się na terenie miasta Białegostoku oraz ich przechowywanie na parkingu strzeżonym realizuje konsorcjum firm reprezentowane przez PPUH „HALS” Halina Korzyńska, na podstawie dyspozycji usunięcia wystawionej przez uprawniony organ.
Usunięte pojazdy przewożone są na parking strzeżony, który zlokalizowany jest pod adresem:
Koplany Kolonia 35
16-061 Juchnowiec Kościelny
tel. 85 747 44 55
Opłaty związane z usunięciem oraz przechowywaniem pojazdu dla trybu art. 130a ustawy Prd na terenie Miasta Białegostoku, ustala corocznie, w drodze uchwały Rada Miasta Białystok.
Obecnie obowiązują stawki określone Uchwałą nr LXXVI/1064/23 Rady Miasta Białystok z dnia 27 listopada 2023 r. w sprawie ustalenia obowiązujących w 2024 r. wysokości stawek opłat oraz kosztów za usuwanie pojazdów z dróg położonych na terenie miasta Białegostoku i ich parkowanie na wyznaczonych parkingach strzeżonych w przypadkach określonych w art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym:
W przypadku podejrzenia, iż pojazd został usunięty z drogi, strefy ruchu bądź zamieszkania, w pierwszej kolejności należy skontaktować się ze Strażą Miejską w Białymstoku celem ustalenia, czy rzeczywiście usunięcie miało miejsce i na jakiej podstawie.
Telefon do dyżurnego Straży Miejskiej w Białymstoku: 986.
Podstawę do odbioru pojazdu usuniętego w trybie art. 130a ust. 1 ustawy stanowi Zezwolenie wystawione przez podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu - § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie usuwania pojazdów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego albo utrudniających prowadzenie akcji ratowniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 143, poz. 846).
Zezwolenie wydaje się osobie, po okazaniu przez nią dokumentu tożsamości i dokumentu upoważniającego do używania pojazdu, a w przypadku:
Warunkami odbioru pojazdu z parkingu jest okazanie przez osobę uprawnioną:
Wpłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdu w trybie art. 130a ustawy Prd należy dokonać w ciągu 7 dni od dnia odebrania pojazdu na rachunek bankowy tut. Urzędu:
05 1240 5211 1111 0010 3553 7778 (BANK PEKAO S.A.).
Na poleceniu przelewu/wpłaty prosimy o wpisanie numeru rejestracyjnego pojazdu.
Warunkiem odbioru z parkingu pojazdu usuniętego na podstawie art. 50a ustawy Prd jest okazanie przez osobę uprawnioną:
Pojazd z parkingu odbiera osoba wskazana w upoważnieniu lub właściciel (posiadacz) wskazany w dowodzie rejestracyjnym (pozwoleniu czasowym) pojazdu lub w pokwitowaniu za zatrzymany dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe.
Właściciel pojazdu zobowiązany jest pokryć koszty związane z usunięciem pojazdu w ramach art. 50a - obecnie obowiązująca kwota za usunięcie wynosi:
a. rower, motorower lub motocykl - 100,00 zł
b. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t - 500,00 zł
c. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t - 2000,00 zł.
Wpłaty za usunięcie pojazdu w trybie art. 50a ustawy Prd należy dokonać na rachunek bankowy tut. Urzędu:
05 1240 5211 1111 0010 3553 7778 (BANK PEKAO S.A.)
Na poleceniu przelewu/wpłaty prosimy o wpisanie numeru rejestracyjnego pojazdu.
Od usunięcia pojazdu odstępuje się, jeżeli przed wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu lub w trakcie usuwania pojazdu ustaną przyczyny jego usunięcia (np. na miejscu interwencji pojawił się użytkownik pojazdu, zanim został on usunięty z drogi, strefy ruchu lub zamieszkania).
W takim przypadku właściciel pojazdu zobowiązany jest do wniesienia opłaty zgodnej z Uchwałą nr LXXVI/1064/23 Rady Miasta Białystok z dnia 27 listopada 2023 r. w sprawie ustalenia obowiązujących w 2024 r. wysokości stawek opłat oraz kosztów za usuwanie pojazdów z dróg położonych na terenie miasta Białegostoku i ich parkowanie na wyznaczonych parkingach strzeżonych w przypadkach określonych w art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym:
Wpłaty za odstąpienie od usunięcia pojazdu w trybie art. 130a ustawy Prd należy dokonać w ciągu 7 dni na rachunek bankowy tut. Urzędu:
05 1240 5211 1111 0010 3553 7778 (BANK PEKAO S.A.)
Na poleceniu przelewu/wpłaty prosimy o wpisanie numeru rejestracyjnego pojazdu.
Pojazd może być usunięty jedynie na podstawie dyspozycji wydanej przez uprawnione podmioty (Straż Miejska w Białymstoku, Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, dowodzący akcją ratowniczą), dlatego wszelkie reklamacje, odwołania, zastrzeżenia, co do zasadności wydania dyspozycji usunięcia pojazdu powinny być kierowane bezpośrednio do podmiotów, które taką dyspozycję wydały, to jest odpowiednio do Straży Miejskiej w Białymstoku, Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, dowodzącego akcją ratowniczą.
Szczegółowych informacji udzielają pracownicy Departamentu Gospodarki Komunalnej (ul. Kamienna 17, 15-021 Białystok, pok. 210, 211):
Dariusz Sobociński – 85 879 72 10
Piotr Andrzejuk – 85 869 64 95
Natalia Łogwiniuk – 85 869 65 75
Korespondencję elektroniczną należy kierować na adres e-mail: dgk@um.bialystok.pl