• Panorama miasta Białystok, widok z lotu ptaka, z lewej strony znajduje się Pałac Branickich na środku Katedra Białostocka Kościół Farny

Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku – Etap II

Logo programu operacyjnego

Dnia 26 marca 2009 r. Miasto Białystok, jako pierwsze miasto w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, podpisało z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę przyznającą dofinansowanie na realizację projektu w wysokości 117 353 040 PLN. Jest to najwyższe z przyznanych dotychczas dofinansowań w ramach programu.

W uroczystości podpisania umowy udział wzięła Minister Rozwoju Regionalnego – Pani Elżbieta Bieńkowska.

Projekt realizowany jest w ramach PO RPW, Oś priorytetowa III Wojewódzkie Ośrodki Wzrostu, Działanie III.1 Systemy miejskiego transportu zbiorowego.

W dniu 29 października 2010 r. podpisano aneks do Umowy nr POPW.03.01.00-20-001/08-00, zgodnie z którym dofinansowanie na realizację projektu zostało określone w wysokości 117 123 272 PLN.

Całkowita wartość projektu – 156 649 353,64 PLN

Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych projektu – 143 728 154,68 PLN

Celem głównym projektu pn.: „Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku – Etap II” jest: „Zwiększenie mobilności mieszkańców białostockiego obszaru metropolitalnego oraz poprawa funkcjonalności i efektywności ekonomicznej transportu miejskiego”. Jest on zbieżny z celem Działania 3.1. Systemy miejskiego transportu zbiorowego w ramach PO RPW.

Poprzez realizację ww. celu Projekt przyczyni się do realizacji celu głównego określonego dla Osi Priorytetowej III „Rozwój wybranych funkcji metropolitalnych miast wojewódzkich”.

W ramach projektu ”Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku – Etap II” planuje się realizację następujących zadań:

  • Modernizacja ulicy Produkcyjnej (odc. od ul. Swobodnej do ul. Gen. St. Maczka),
  • Przebudowa ulic: Antoniuk Fabryczny (odcinek od ul. Swobodnej do ul. Antoniukowskiej), ul. Antoniukowskiej i ul. Knyszyńskiej,
  • Dokończenie budowy obwodnicy śródmiejskiej (odc. od ulicy Zwierzynieckiej do ul. A. Mickiewicza),
  • Zakup 48 szt. taboru autobusowego (w tym 24 szt. jednoczłonowych i 24 szt. dwuczłonowych),
  • Budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z infrastrukturą do wprowadzenia Białostockiej Karty Miejskiej (będącego częścią Zintegrowanego Systemu Zarządzania Miejskiego).

System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej

System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej zapewni pasażerom informację w formie wizualnej, na specjalnie opracowanych do tego celu tablicach elektronicznych. Standardowo wyświetlane będą następujące informacje: linia (numer), kierunek (przystanek docelowy), czas przyjazdu lub odjazdu (czas oczekiwania), dowolny komentarz dotyczący trasy / linii ( generowany przez system), dodatkowy dowolny komentarz (generowany przez system lub dyspozytora).

System Białostockiej Karty Miejskiej

System będzie składał się z systemu centralnego (zwanego „Systemem Centrum Zarządzania Danymi”, „Systemem Centrum Zarządzania”, „Systemem CZD”), zlokalizowanego w Centrum Zarządzania w UM Białegostoku oraz ze specjalizowanych podsystemów pracujących w terenie: systemów pokładowych w pojazdach, punktów sprzedaży i personalizacji kart. Do podsystemów można zaliczyć również samą kartę elektroniczną.

Wprowadzenie systemu karty miejskiej w transporcie publicznym w Białymstoku umożliwi zastąpienie tradycyjnych papierowych biletów okresowych i jednorazowych nowym nośnikiem informacji, a w wyniku przyjętego schematu wykorzystania karty w komunikacji miejskiej, organizator transportu będzie posiadał ogromną wiedzę na temat rzeczywistych potoków pasażerskich i popytu na usługi. W oparciu o pozyskaną bazę danych powstaną możliwości modyfikowania taryfy przewozowej w celu zapewnienia wzrostu atrakcyjności oferty przewozowej transportu publicznego.

Projekt „Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku” - Etap II stanowi fragment działań systemowych jakim jest modernizacja układu drogowego oraz usprawnienie systemu transportowego miasta.

Przedmiotowy projekt jest kontynuacją prac podjętych przez Władze Miasta Białystok w latach 2005-2007 w ramach etapu pierwszego „Poprawy jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego Miasta Białegostoku”, zrealizowanego przy współfinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. Działania przewidziane w projekcie skierowane były na zachęcenie mieszkańców miasta do korzystania z autobusowej komunikacji zbiorowej oraz do rezygnacji z odbywania podróży samochodami osobowymi w obrębie centrum miasta. W ramach projektu uzyskano podniesienie komfortu podróżowania poprzez wymianę 43 szt. taboru na nowoczesny, zmodernizowano główny ciąg komunikacyjny w centrum miasta (ulice: Kopernika- Zwierzyniecka- 11 Listopada- Skłodowskiej- Kalinowskiego- Liniarskiego), uzyskano poprawę warunków oczekiwania na przystankach oraz wprowadzono system dynamicznej informacji w pojazdach komunikacji miejskiej. Ulice zmodernizowane w ramach Etapu I tworzą jednorodny ciąg komunikacyjny (Popiełuszki – Hetmańska - Zwycięstwa – Dąbrowskiego wraz z rozgałęzieniami na Al. Piłsudskiego i ulice Lipowa, Rynek Kościuszki i Branickiego).

Działania zrealizowane w Etapie I i II projektu są kontynuowane w ramach Etapu III „Poprawy jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku”, którego realizacja przewidziana jest w latach 2011-2015 przy współfinansowaniu w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.

Biuro Funduszy Europejskich

ul. Słonimska 1, pok. 902
15-950 Białystok
tel.: 85 869 6222
fax: 85 869 6976
b.fe@um.bialystok.pl

Do góry