Budowa DW 669 w Białymstoku na odcinku od skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych (DW 676/DW 669) do ul. Ciołkowskiego (DW 678)
Projekt „Budowa DW 669 w Białymstoku na odcinku od skrzyżowania al. Jana Pawła IIz ul. Narodowych Sił Zbrojnych (DW 676/DW 669) do ul. Ciołkowskiego (DW 678)”
Realizowany w ramach Osi Priorytetowej II: Nowoczesna Infrastruktura Transportowa, Działania 2.2 Infrastruktura drogowa, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014 – 2020.
Przedmiotem projektu jest budowa Trasy Niepodległości położonej w zachodniej i południowo - zachodniej części Białegostoku. Jest ona ostatnim elementem obwodnicy miejskiej prowadzącej zarówno do obwodnicy śródmiejskiej okalającej centrum miasta jak i dróg wyprowadzających ruch drogowy w kierunku Warszawy, Lublina i Bobrownik. Realizacji projektu pozwoli na domknięcie pierścienia od zachodniej strony miasta poprzez budowę ulic: Al. Niepodległości i Al. I.J. Paderewskiego.
Wykonawca robót budowlano–montażowych
BUDIMEX S.A., ul. Stawki 40, 01-040 Warszawa
Data podpisania umowy o dofinansowanie projektu – 30 sierpnia 2016 r.
Data podpisania umowy na roboty budowlano-montażowe – 24 listopada 2016 r.
Data zakończenia realizacji robót budowlano–montażowych – 31 lipca 2019 r.
Wartość Projektu ogółem: 336 751 467 PLN
Wydatki kwalifikowane w Projekcie: 316 359 305,32 PLN
dofinansowanie z EFRR : 266 581 904,13 PLN.
Zakres rzeczowy projektu obejmuje budowę Trasy Niepodległości wraz z drogami dojazdowymi oraz infrastrukturą techniczną o długości ok 5,9 km biegnącą ulicami - Al. Niepodległości na odcinku od połączenia z Al. I.J. Paderewskiego do połączenia z ul. Narodowych Sił Zbrojnych oraz Al. I.J. Paderewskiego na odcinku od ul. Wiadukt do połączenia z Al. Niepodległości.
Celem głównym projektu jest zwiększenie wewnętrznej dostępności komunikacyjnej Białegostoku i jego obszaru funkcjonalnego, a także lepsza integracja dróg wojewódzkich przebiegających przez Białystok z siecią dróg krajowych i TENT.
Cele szczegółowe:
- poprawa zewnętrznej dostępności transportowej Białegostoku,
- odciążenie centrum miasta,
- poprawa jakości i standardu infrastruktury drogowej,
- ograniczenie hałasu i wibracji,
- zmniejszenie ilości zanieczyszczeń,
- skrócenie czasu przejazdu,
- poprawa komfortu podróżowania,
- zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów,
- zmniejszenie uciążliwości transportu.
Głównymi użytkownikami nowej drogi będą:
- mieszkańcy Białegostoku oraz mieszkańcy miejscowości przyległych, dojeżdżający do pracy, w celach handlowych lub korzystający z opieki zdrowotnej czy urzędów administracji państwowej zlokalizowanych w Białymstoku,
- użytkownicy dróg w tym korzystający z ruchu tranzytowego w przejeździe przez miasto,
- potencjalni oraz obecni inwestorzy oraz ich kontrahenci korzystający z infrastruktury przemysłowej zlokalizowanej na terenie miasta Białegostoku, turyści odwiedzający region.
Zaawansowanie finansowe robót - 89 %
Stan zaawansowania (na dzień 30 kwietnia 2019 r.):
- kontynuacja wykonania nawierzchni jezdni głównej, ścieżek rowerowych, prac brukarskich, nawierzchni chodnikowych, krawężników, obrzeży, łapaczy,
- kontynuacja montażu oznakowania pionowego – wysięgników, znaków, barier ochronnych,
- zakończenie budowy drogi dojazdowej do MPEC od ul. Octowej,
- zakończenie budowy ronda ul. Transportowej, ronda ul. I. J. Pułaskiego i ul. Św. Jerzego,
- wykonanie oznakowania pionowego i poziomego w ulicach: Armii Krajowej, Szarych Szeregów, Ks. J. Popiełuszki, ul. Wrocławskiej, ul. Magnoliowej, Hetmańskiej, Klepackiej,
- kontynuacja budowy obiektów mostowych tj.: tunelu pod torami PKP, wiaduktu nad bocznicą kolejową, wiaduktu na włączeniu w ul. Wiadukt, murów oporowych,
- wykonano warstwę ścieralną na łącznicach: P2,P3,L2,L3,
- kontynuacja budowy gazociągu na odcinku od ul. Wrocławskiej do ul. Magnoliowej,
- kontynuacja robót przy budowie miejskiej kanalizacji kablowej,
- kontynuacja budowy oświetlenia – roboty ziemne, układanie kabli, montaż fundamentów pod słupy oświetleniowe,
- kontynuacja prac oświetleniowych w tunelach TD5 i TD11,
- zakończenie budowy wodociągu DN600, montażu ekranów akustycznych E3,
- odcinkowe wykonywanie humusowania, nasadzeń drzew i krzewów.